Gezellige drukte - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Gezellige drukte - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Gezellige drukte

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

29 Maart 2013 | Turkije, Dalyan

’t Is al weer ruim een maand geleden dat ik schreef. We moeten beslist iets fout doen, want we hebben het als pseudo-pensionado’s steeds maar druk. Gezellige drukte die ook voldoening schenkt, dat wel gelukkig!

Allereerst hebben we bezoek gehad uit Nederland. Ria en Bernard kwamen vroeg in het jaar zodat Bernard ditmaal toch echt de “Valse Apollo” kon scoren en Ria, onder wat aangenamere weersomstandigheden dan de Nederlandse haar wandelritme weer wat op kon bouwen. Bernard tevreden & Ria ook, denken we. We zijn er veel op uit geweest, schoonmakend in de delta (2x) en uiteraard naar onze vaste favoriete plekjes. Okçular (orchideeën, anemonen en Valse apollo’s), Iztuzu (strandwandeling), Kösten Dag (irisjes, frittilaria’s, orchideeën en Valse apollo’s), een tocht rondom het meer van Köycegiz tot aan de stadsmuur van Kaunos, het bosgebied bij Iztuzu (salamanders, Valse apollo’s en pijpbloemvlinders) , de omgeving van Dalaman (nijlschildpadden), Kemaliye (ooievaarkolonie), Kavakarasi (vogelmelk, “ons” herderinnetje en verder voornamelijk modder) en een avontuur richting Agla-meer dat eindigde in de sneeuw :-)

Dalyanli en de River Bums beginnen de gemoederen van Dalyan aardig bezig te houden. De videoreportage door Mustafa Sariipek heeft nogal wat aandacht getrokken. Koroplast, de fabrikant van de zakken die we de eerste 3x zelf gekocht hadden, belde Özay enthousiast op dat ze ons een jaarlang gratis wilden sponsoren met (biologisch afbreekbare) vuilniszakken. Een van de raadsleden was minder enthousiast, hij vond dat Özay er een show van probeerde te maken en Dalyan te kijk zette. Hij wist toch wel dat men voor de start van het nieuwe seizoen altijd grote schoonmaak hield op de waterwegen … De inwoners van Dalyan waren volgens zijn zeggen bijzonder zuinig met hun woonomgeving omdat ze daar hun brood mee moeten verdienen. Ze gooien NOOIT afval in de rivier … Goh, waarom dan wel in de kleine irrigatie en drainagekanaaltjes??? Dat water komt toch ook in de rivier! Özay koos ervoor niet te reageren. “Mijn tijd komt nog”, was zijn reactie.
We hebben ook een sponsor voor een spandoek van 2 bij 1 meter gevonden voor op de boot, een echte blikvanger die door toeristen ook al veel gefotografeerd en gefilmd is :-)
De “oogst” tot nog toe is > 330 jumbo vuilniszakken vol, naast talrijke polystyreen dozen en deksels, jerrycans en grootformaat waterflessen, een gasfles, BBQ en andere buitenmodel restanten van menselijke “beschaving”.

Op de eerste dag dat Ria en Bernard hier waren, werd het gezelschap (minus 1 = ik) getrakteerd op flirtende zeeschildpadden. Dat was een onverwacht leuke belevenis. De 5 dode aalscholvers en die ene die wegvloog met een visdraad hangend uit zijn bek, de dode groene zeeschildpad en de dode nijlschildpad waren mindere verrassingen.

We hebben enkele organisaties benaderd, waaronder TUI, om te proberen de plastic waterfles terug te dringen. TUI heeft gereageerd dat hun hotels in de regio Sarigerme inderdaad verzocht zijn vanaf dit seizoen karaffen water te serveren (gevuld uit grote inwisselbare watercontainers) i.p.v. flessen water. Futouris wordt verzocht om onze suggestie hun klanten een gratis bidon te verstrekken en een navuloptie te bieden in het hotel serieus als duurzaamheidproject te bekijken.
Ook zijn we begonnen de eerste hotels, restaurants en café’s te benaderen met het verzoek karaffen water te serveren i.p.v. flessen water. De eerste reacties zijn positief en hoopgevend!
Penny probeert een afspraak te regelen met Damla, de grootste waterfabriek in de regio. De fabriek is een paar jaar geleden opgekocht door Coca Cola. Laten die nou één van de hoofdsponsors zijn van WWF Turkije … En laten die nu op hun beurt een campagneposter op Facebook hebben met daarop een glazen waterfles en een één van plastic met de leuze “Uw keuze is uw toekomst!” Het kan raar verkeren, toch? We hopen dit gegeven te benutten om een vorm van sponsoring los te peuteren, mogelijk iets op het gebied van recycling. Ook willen we proberen of ze hun etiketten van ander materiaal willen maken. De huidige geplastificeerd papieren etiketten zijn een grote vervuiler.
De Dalyan Dernek heeft -na een verzoek onzerzijds- te kennen gegeven graag met ons te willen overleggen over samenwerking. Hun doelstellingen en de onze vertonen veel overeenkomst. De handen ineen slaan, ligt dus voor de hand. Ook willen we proberen in gesprek te komen met TURMEPA, een Turkse Vereniging voor de bescherming van de zeeën en kusten van Turkije. Bij Dalyan Resort zagen we tijdens onze schoonmaakacties steeds een bord staan met de tekst “Dalyan Kanalimizi Temiz Tutalim”. Dat is een oproep om de Dalyan rivier schoon te houden en dus waren we nieuwsgierig naar het dolfijnenlogo dat erbij stond. Dat bleek het logo van de Turkish Marine Environment Protection Association (TURMEPA). Deze organisatie, die ook een educatieve tak heeft, is opgezet door de topmanager van Koç Holding, één van de grootste en rijkste consortia in Turkije. De eigenaar van Dalyan Resort is de regionale vertegenwoordiger. Dat moet toch een positieve ondersteuning kunnen opleveren, denken we zo :-)

De eerste toeristen zijn dit jaar vroeg in Dalyan gearriveerd. In de UK en in Duitsland heeft men namelijk paasvakantie. Penny heeft daarom voor woensdag een Treasure Hunt opgezet, om geld te genereren voor de plaatselijke hondenkennel. Die puilt uit, met > 70 honden. Dankzij de vrijwilligers die voornamelijk door Penny & Phil en Sabine geronseld zijn, is het terrein flink opgeknapt, kunnen de honden beter verzorgd worden en uit wandelen genomen worden en worden er steeds meer geadopteerd. Onze software mastermind Sabine heeft een website opgezet om hulp goed te kunnen kanaliseren. Zie: http://www.dalyandohakder.com Wederom een mooi staaltje werk, maar we zijn van Sabine ook niet anders gewend. Haar vriend Altan is -zo mogelijk- nog perfectionistischer!
Maandag komt één van mijn lezers met manlief en familie naar Dalyan. Ook zij hopen met ons de natuur in te trekken en samen te vlinderen, zij het niet zo specialistisch als Bernard. Eind april komt ex-collega Sonja met haar Ido, en op Koninginne/Koningdag ook Marieke, Dennis, Evelien en Kris. We zullen -in gezellige drukte- tijd tekort komen, verwacht ik zo …