De eerste propellerkooi - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu De eerste propellerkooi - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

De eerste propellerkooi

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

15 April 2011 | Turkije, Dalyan

Dinsdag zijn we teruggegaan naar Ortaca voor een ikamet en een mammogram. Na ruim 1,5 uur bureaucratie stapten we weer bij Mehmet bey naarbuiten. Voor 212 euro hebben we samen een verblijfsvergunning voor 2 jaar. Onze eerste verblijsfsvergunning voor 3 maanden kostte p.p. meer! Doorgereden naar het Yucelenziekenhuis, waar me verteld werd dat de gynaecoloog er die dag niet was. Mogelijk kon zijn secretaresse wel een mammogram laten maken, zodat ik de volgende dag terug kon komen voor een nagesprek met de gynaecoloog. Ik aarzelde net iets te lang en het scenario veranderde: de volgende dag kon ik terugkomen, de gynocoloog zou me onderzoeken (voor een bedrag dat ik in mijn boosheid vergeten ben) en zou beslissen of dat mammogram nodig was. Htet hielp niet dat ik zei dat ik alleen het mammogram wilde dat door mijn verzekering vergoed wordt, die bewering werd zelfs in twijfel genomen, en bellen daarover kon na het onderzoek. "Morgen om half 10 verwachten we u." Ik maakte ze snel duidelijk dat dat niet ging gebeuren, eerst een telefoontje naar mijn verzekering of het onderzoek ook vergoed werd! Ik overhandigde het telefoonnummer van mijn verzekeringsagent Ali. Nee, dat kon niet. Eerst het onderzoek, dan het telefoontje en dan -afhankelijk van mijn beslissing- wel of geen mammogram. Tje, wat was ik woest. Ik vertelde dat je een onderzoek doet na een mammogram, als dat mammogram daar aanleiding toe geeft, niet ervoor. En hoezo kon er niet vooraf naar de verzekering gebeld worden? Belachelijk! "Het kan echt niet anders, morgen om half 10 verwachten we u." Mijn weerwoord dat ik dan wel naar een ander ziekenhuis zou gaan mocht niet baten. Kennelijk hebben de medewerkers de opdracht meegekregen om (buitenlandse) patienten zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen. Uiteraard ga ik nog contact opnemen met mijn verzekeringsagent over deze kwestie. Op de terugweg naar Dalyan een nieuwe houten tuinset gekocht met een grotere 8-hoekige tafel dan die van vorig jaar. Kunnen we met onze logees van dit jaar lekker buiten eten in het zonnetje.

Eergisteren de video van de zwarte ooievaar bewerkt. Hij is prachtig geworden, vind ik zelf. Een heel karwei om het geluid goed te krijgen (wind) en de beelden waterpas te krijgen (statief foutief opgesteld), maar het is beide goed gelukt. Om de video's van de hop en de zwarte ooievaar met jullie te delen, YouTube na 2 jaar weer eens gebruikt. Dat was lachen! Mijn postbus is die twee volgelopen, want mensen blijven reageren.
Wat leuke reacties:
Nummer 1: 11-04-10 penduluine tit Hello Maria,

I was wondering if you would be happy for me to use your video clip of the penduline tit on my web site. I have put together a site for fellow birders visiting Dalyan south west Turkey. I want to add some extra pages to target certain birds, one being the penduline tit. If you are in agreement then I will of course put your credits with the clip and link it back to any web page you choose, of course if you prefer for this not to happen I fully understand. I will wait for your decision. If you wish to look at the site it is at the following web address: www.dalyanbirding.com

Regards
Brendan Searson

Ik moest verschrikkelijke lachen toen ik dit las. 's Maandags had Alan Fenn ons getipt over deze website, 's avonds hadden Co en ik de site bekeken en "onze" buidelmees ontdekt en nu dit bericht. Hoe is het mogelijk, dat krijg je toch niet bedacht!

Nummer 2: 19-04-10 Your film about Ruby Tiger Moth/De Kleine Beervlinder Dear Maria Bogaerts,

I have seen your film on youtube about the ruby tiger moth (Phragmatobia fuliginosa)
laying its eggs. We publish a school children´s magazine on nature called "ich TU WAS!".
It deals with animals, plants and ecology. Each month we show a little film about the "animal of the month" which in may 2010 will be tiger moths (the motto of the magazine is metamorphosis).
The homepage www.tuwas.de/film.htm is only for registred school children and the short films
are shown for eight weeks.

Aour ruby tiger moth film would be perfect for our may film showing the young kids the moth´slife cycle. Would you agree that we use your film for this purpose for eight weeks (may 1 - june 30)?
We could provide a small compensation.

Please let me know what you think - thanks for your answer!

Kind regards from Munich/Germany

Oliver Dauberschmidt
(biologist)
Redaktion ich TU WAS!

Nummer 3 Nederlandse natuurfilms 20-10-10
Beste MariaJBogaerts,

NCB Naturalis en Beeld en Geluid werken samen aan een databank met Nederlandse natuurfilms, een website die een overzicht biedt van filmmateriaal uit Nederland of van Nederlandse makers. Hiertoe brengen we beeldmateriaal samen uit de archieven van Beeld en Geluid, van uitzending gemist, maar ook van websites als YouTube en Vimeo.

Met deze mail willen we u vragen of we uw films ook daarin mogen opnemen. Wij vinden dat de films een waardevolle aanvulling zijn voor de presentatie van de Nederlandse natuur(films) bij een breed publiek. De filmpjes worden niet voor commerciële doeleinden gebruikt; de website gaat dienen als portaal voor natuurfilmers en natuurliefhebbers.

Indien u akkoord bent dan nemen we de films embedded op in de databank, door gebruik van de embedded url van YouTube. Uiteraard wordt u als maker vermeld.

Nummer 4: 12-04-11 (tevens de dag dat ik het opende!)Haci Bektas

Hi!

I am doing my master degree at RMIT university (at Australia). I make a documentary film about Alevis and I need Haci Bektas Dergah videos. I found your video recording at Youtube. If it is possible I would like to use your video for my documentary film. Can you give me a permission for that. You know it is a student documentary film, so I don't have any budget (Zero Budget actually)

If you can give a permisson for use your video in my film, I'll really be happy.

I am waiting your answer urgently.

Cheers

Vertederend, toch?

Er waren veel meer reacties, maar deze sprongen eruit en overtuigden me dat ik weer moet gaan YouTuben. Uiteraard heb ik bovenstaande verzoeken (alsnog) beantwoord.
Maar goed ... De zwarte ooievaar staat op http://www.youtube.com/user/MariaJBogaerts?feature=mhum#p/u/2/KNS6yG2Q8Ho en de hop op http://www.youtube.com/user/MariaJBogaerts?feature=mhum#p/u/1/gOalaA4gshY.Beide in webresolutie, want mogelijk ga ik de bestanden nog vewerken in een verkoopbaar product. Speciaal voor zieke Yvonne heb ik Efese en Selcuk (Byzantijnse mis in open lucht) in HD kwaliteit ge-upload. Voor Selçuk, zie: http://www.youtube.com/user/MariaJBogaerts?feature=mhum#p/u/1/GMinsHrJw3w . Voor Efese, zie :
http://www.youtube.com/user/MariaJBogaerts?feature=mhum#p/u/0/N6XyPRnlKfY
Beterschap en veel kijkplezier, meid!

Gisteren was het 's ochtends zwaar bewolkt en 's middags noodweer (storm en onweer). Na bij June een foto CD te hebben opgehaald, het tijdelijk thuis van Karel en Bea bezocht. Goede keuze!
's Middags begonnen aan een artikel over de eerste boot in Dalyan die van een propellerkooi voorzien is. De stichting heeft er -na overleg met de directeur van de bootcooperatie- 8 (speciaal ontwerp)besteld bij een bedrijf in Gocek als stimulans om zo schildpadvriendelijker watertoerisme te ontwikkelen. Bij volgende gelegenheden zal de stichting een bijdrage doen, maar niet de volle mep betalen. Uiteraard kan dit project belangrijke reclame zijn voor de nieuwe stichting.

Vandaag schijnt er weer een nieuwe cursus Turks voor buitenlanders te starten, hoorden we op het omroepsysteem. Daar gaan we dus op af!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Dalyan

Een nieuw thuis

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

Tijd om bij te praten!

18 November 2013

Bouwvergunning op Iztuzu

23 September 2013

Bedankt voor alle verjaardagswensen

15 September 2013

Een druk en inspirerend maandje

09 Augustus 2013

Suikerfeest
Maria

Mijn partner Co en ik hebben na het ontslag van Co besloten om onze droom een jaartje eerder te vervullen dan gepland. We verhuizen naar een paradijsje in Turkije dat Dalyan heet. We waren er in 1994 voor het eerst en werden meteen verliefd op het stadje en zijn prachtige omgeving. Nadien kwamen we er regelmatig terug en dat voelde steeds als thuis komen. We vertrekken morgen per camper en aanhanger, eerst voor 1 jaartje om te bezien of het leven daar echt is wat we ervan verwachten. De intentie is om ons daar definitief te vestigen. Voor degenen die Dalyan niet kennen en nieuwsgierig zijn hoe dit paradijsje eruit ziet, geeft mijn YouTube Playlist "The Beauties of the Dalyan Region" een goed beeld van het stadje en de omgeving. Co en ik zijn beiden gek op de natuur, wandelen graag en filmen. In Nederland waren we als vrijwilligers actief in IVN-verband, met name in Vlindertuin Waalre. Wat dat betreft hopen we ook in Dalyan een steentje te kunnen bijdragen op natuur- en milieueducatiegebied. De omgeving is ernaar! Wij laten ons graag verrassen en gaan morgen de uitdaging tegemoet. Schoonzus Riky tipte me om langs deze weg onze dierbaren op de hoogte te houden. Dat lijkt me een heel strak plan ... Dalyan’a görüsürüz!

Actief sinds 11 Mei 2009
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 305188

Voorgaande reizen:

12 Mei 2009 - 30 November -0001

Een nieuw thuis

Landen bezocht: