Voorjaar, smullen ..... - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Voorjaar, smullen ..... - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Voorjaar, smullen .....

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

12 April 2011 | Turkije, Dalyan

We worden de laatste dagen enorm verwend als we er op uit trekken. Prachtige orchideeen, skinken en spectaculaire vogels.

Zondag gingen we na een ontbijt op het strand op de fiets naar Okcular. Onderweg zagen we een Johannesskink, nooit eerder gezien, prachtig beestje. Kocadere viel wat tegen. Op het 1e stuk waren veel minder orchideeen te zien dan we verwacht hadden en de toegang tot de kloof bleek geblokkeerd met doornachtige struiken. Iemand had besloten dat ons lievelingsplekje een mooi weidegebiedje was voor de koeien. Mmm, jammer! Dan maar richting Alan en Janet wandelen, over de bult wel te verstaan: Inmiddels was het heet en benauwend, maar toch. Janet had ons vorige week ingefluisterd dat we die bult de komende weken in de gaten moesten houden, omdat daar bijzondere dingen te verwachten zijn. Net toen het begon te rommelen en we dachten dat wordt een nat pak, zag ik ze staan. Een groepje aardig uit de kluiten gewassen ophryssen van onbekend merk. We vermoedden al dat het de Hoefijzerophrys zou kunnen zijn, want Alan had ons vorig jaar al naar die plek meegenomen in de hoop dat ze er stonden. Toen niet, nu wel dus. Prachtige orchideeen, een van de mooiste ophryssoorten dusver! Ondanks het gerommel en de angst voor een nat pak, toch maar de tijd genomen. Als het zou gaan stortregenen, waren we sowieso te laat. Vreemd genoeg bleef het plaatselijk (op de juiste plaatsen) vrijwel droog. Sterker, we hebben zondag tot 7 uur heerlijk buiten kunnen zitten.

Gisteren begon de dag niet zo mooi en dus stelde ik voor naar Ortaca te rijden, verblijfsvergunningen te gaan aanvragen (ruig: voor twee jaar tegelijk!) en naar het Yucelenziekenhuis te gaan om een afspraak te maken voor een mammogram. Het zat niet mee. Toen we 's ochtends rond 10.30 uur bij de kantoorboekhandel kopietjes lieten maken van alle paperassen die de vreemdelingenpolitie nodig heeft, hoorden we al dat er op het moment veel buitenlanders komen met hetzelfde verzoek. Dat had een waarschuwing moeten zijn ... Mehmet bey vroeg na onze begroeting meteen: "Ikamet zeker? Dan kun je beter morgenvroeg om 9 uur terugkomen. Er zijn twee mensen voor je en daarna moet ik weg." Mmm, 2 mensen is ongeveer 1,5 uur en anders werd het na drieen. "OK, morgenvroeg dan!"
Toen dus naar het ziekenhuis.
Vreemd genoeg heb ik van Ria, onze nieuwe huurster gehoord dat ik daarvoor nog wel een oproep heb ontvangen, maar net nadat we uit Nederland waren vertrokken. Gelukkig vergoedt onze nieuwe Turkse ziektenkostenverzekering standaard 1 mammogram per jaar. Aanvankelijk leek het dat ik direct geholpen kon worden, maar nee. De chirurg -hoezo chirurg- was bezig met een operatie en had nog een wachtende patient. Andere keer dan!

Toen we net buiten stonden, ging Co's mobiel: Alan. "De zwarte ooievaars zijn aangekomen!" Het huis van Janet en Alan staat vlakbij een laagte, waar zich in de wintermaanden een seizoens-meer vormt. Rond deze tijd landen daar twee of drie zwarte ooievaars op doorreis. 's Middags dus terug gereden naar Okcular, want uiteraard hadden we geenb camera en statief bij ons. Toen we vlakbij het huis van Alan en Janet waren, zagen we ze. Gestopt achter een rij struiken, maar dat was al te veel. Ze vlogen op en lieten zich niet meer zien. Balen, dus! Dan nog maar eens kijken of de snipophryssen achter het huis nog in fotogenieke staat verkeerden. De vorige sessie was namelijk jammerlijk mislukt. En jawel, er waren nog wat late exemplaren die er presentabel uitzagen.
Net toen ik mijn laatste opname maakte, kwamen Alan en Janet thuis. Lusten we een kopje koffie? Lekker!
Het begon weer te betrekken en we besloten dus richting Dalyan te gaan. En ... toe stond er weer 1 zwarte ooievaar. Ik heb hem ruim kunnen filmen en fotograferen, maar het zat weer niet mee. Het licht was niet goed, veel schitteringen en mijn statief stond verre van waterpas. De opnamen zijn dus niet wat ik ervan gehoopt had, maar ja ... Zwarte ooievaars blijven toch bijzonder.

Vandaag gaan we terug naar Mehmet bey. Waarschijnlijk gaat de camera mee ...

Mooie oogst deze afgelopen week: Nonnetjesorchis, Italiaanse orchis, Anatolische orchis, Hoefijzerophrys, Hommelophrys en Snipophrys, twee hoppen en gisteren zwarte ooievaars!


  • 12 April 2011 - 06:14

    Sonja V/den Eijnden:

    Hoi Maria & Co,
    De 3de foto van siphorus lijkt wel een vlinder!
    Prachtig, die Armeense tulp. Wij doen het met herfstwind (gisteravond) en regen, vanochtend. Koud (net geen 11 graden.
    Maar ik klaag niet: begin mei gaan ido ejn ik voor 11 dagen naar Sicilië.
    Ik verheug me erop.
    Overigens: die foto's van de zwarte ooievaar: schitterend. Net alsof ze in een veld met diamnten staan.
    Blijf schrijven, fotograferen, verblijfsvergunningen aanvragen, enzv.
    Ik geniet ervan. Dank! Sonja

  • 12 April 2011 - 11:45

    Bertie:

    Hoi beste mensen

    Vandaag een echte koude dag maar och het hoort bij "april doet wat hij wil."
    Super mooie foto's,de glinstering op het water met de zwarte ooievaar is erg mooi.
    Geniet nog in volle teugen dan genieten wij ook weer mee.

  • 12 April 2011 - 16:29

    Marion:

    Prachtig, de orchideeen en de zwarte ooievaar, wat een ontdekking weer! Leuk hoe hij naast de kleine zilverreiger afsteekt, zie je goed dat het een flinke vogel is. Ik denk dat ik volgend jaar april in de buurt ben daar, met een schuil scherm ;-)
    Hier, vandaag mijn eerste boerenzwaluw van dit jaar gespot. Maakt nog geen zomer, maar de winter is voorbij :-)
    Groetjes, ook van Bas

  • 14 April 2011 - 08:57

    Marianne:

    Dag Maria en Co,

    Iedere keer weer geniet ik van jullie prachtige foto's. Ze zijn zo mooi, een tentoonstelling waardig. Misschien zijn we nog eens in de gelegenheid die prachtige natuur in jullie omgeving zelf in ogenschouw te mogen nemen.
    Dank voor al het moois waarvan jullie ook ons laten mee genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Dalyan

Een nieuw thuis

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

Tijd om bij te praten!

18 November 2013

Bouwvergunning op Iztuzu

23 September 2013

Bedankt voor alle verjaardagswensen

15 September 2013

Een druk en inspirerend maandje

09 Augustus 2013

Suikerfeest
Maria

Mijn partner Co en ik hebben na het ontslag van Co besloten om onze droom een jaartje eerder te vervullen dan gepland. We verhuizen naar een paradijsje in Turkije dat Dalyan heet. We waren er in 1994 voor het eerst en werden meteen verliefd op het stadje en zijn prachtige omgeving. Nadien kwamen we er regelmatig terug en dat voelde steeds als thuis komen. We vertrekken morgen per camper en aanhanger, eerst voor 1 jaartje om te bezien of het leven daar echt is wat we ervan verwachten. De intentie is om ons daar definitief te vestigen. Voor degenen die Dalyan niet kennen en nieuwsgierig zijn hoe dit paradijsje eruit ziet, geeft mijn YouTube Playlist "The Beauties of the Dalyan Region" een goed beeld van het stadje en de omgeving. Co en ik zijn beiden gek op de natuur, wandelen graag en filmen. In Nederland waren we als vrijwilligers actief in IVN-verband, met name in Vlindertuin Waalre. Wat dat betreft hopen we ook in Dalyan een steentje te kunnen bijdragen op natuur- en milieueducatiegebied. De omgeving is ernaar! Wij laten ons graag verrassen en gaan morgen de uitdaging tegemoet. Schoonzus Riky tipte me om langs deze weg onze dierbaren op de hoogte te houden. Dat lijkt me een heel strak plan ... Dalyan’a görüsürüz!

Actief sinds 11 Mei 2009
Verslag gelezen: 11184
Totaal aantal bezoekers 305188

Voorgaande reizen:

12 Mei 2009 - 30 November -0001

Een nieuw thuis

Landen bezocht: