Ai, ai … 30 graden verschil! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Ai, ai … 30 graden verschil! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Ai, ai … 30 graden verschil!

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

01 December 2010 | Turkije, Ankara

We kunnen het nauwelijks geloven dat het geen grapje is. Hier is het overdag nog steeds heerlijk zonnig weer, met temperaturen van boven de 25 graden. Het is een super-de-luxe gevoel om begin december op een terrasje een kopje Turkse koffie te kunnen nuttigen en in het zonnetje te lunchen. Hoewel het ’s ochtends nog “frisjes” is, is het zo maar raar om Turken in een winterjas te zien met de kraag omhoog. Ook voor Turken moet dit een luxe gevoel zijn; normaliter is het hier in november en december vaak toch regenachtig en veel minder warm dan dit jaar het geval is. Onze inwendige thermostaat is dan ook aardig van slag. Als het rond half vijf ’s middags afkoelt naar een graad of 20 vinden we het maar frisjes en trekken we een fleece aan of willen we naar binnen … ’s Avonds hebben we voor de gezelligheid de kachel aan, maar feitelijk is dat niet nodig. Een laagje extra of een dunne trui zou welbeschouwd genoeg zijn.

We gaan er dus regelmatig op uit, voor een wandeling, fietstocht of een bezoekje aan vrienden en kennissen. Binnen nu en twee weken vindt hier een grote Exodus plaats. Veel buitenlandse ingezetenen ontvluchten dan Dalyan om de kerstdagen bij familie door te brengen of om de zon op te zoeken op het zuidelijk halfrond. Sue vertrekt vrijdag en zit behoorlijk te stressen, omdat haar dagen sinds Nev’s ongeluk volkomen ontregeld zijn en ze meent dat er nog van alles geregeld moet worden. Dat valt wel mee waarschijnlijk, maar Sue is een pietje-precies en een echte regeltante. Als Nev van de dokter toestemming krijgt om te vliegen en zijn moeder bij zijn zuster achter durft te laten, gaan ze vrijdag samen voor 3 maanden naar Australië.

Volgende week zaterdag zijn wij aan de beurt. Vanochtend hebben we een taxi besproken die ons om 5.45 uur komt ophalen en naar Dalaman brengt. Van daaruit eerst naar Istanbul en vervolgens naar Amsterdam, waar Driss ons op zal pikken. Rond de 15e hopen we in Brabant te zijn.
Ondertussen houden we de weersberichten in de gaten en worden daar niet echt vrolijk van. In Nederland is het nu volgens de weerberichten -5 en qua gevoelstemperatuur nog veel kouder … Brrrr, dat wordt afzien volgende week!

Zojuist kregen we een telefoontje van onze Turkse verzekeringsagent. Als buitenlandse ingezetenen krijgen we een check-up voor we onze zorgverzekering kunnen afsluiten. ZIJ betalen en regelen zelf een afspraak voor ons in het Yücelen-ziekenhuis. Aangezien Co keurig dagelijks zijn pilletjes inneemt, zal alles wel prima in orde zijn …
Ook meteen een reisverzekering geregeld, want in NL een doorlopende reisverzekering aanhouden kan niet meer.

  • 01 December 2010 - 15:52

    Gee Şenat:

    Nou het is inderdaad behoorlijk koud hier! Dus dat is vooral in het begin echt wel even wennen. Maar, wanneer je hier naar toe komt met goede voorbereiding is het tot nu toe wel goed te doen. Zolang je maar een lekkere winterjas en goede schoenen hebt :)

    Geniet lekker van het zonnetje in TR, die is hier heel weinig te zien helaas :(

  • 01 December 2010 - 16:30

    Marion:

    Vanaf zaterdag zijn de voorspellingen dat het minder koud wordt! Geen vorst meer overdag in ieder geval en 's nachts -1.
    De weergoden komen jullie dus iets tegemoed! Maar jullie weerstand moet goed zijn na al die verse Nar suyu ;-)
    Veel plezier alvast in Amsterdam en Brabant en tot ziens in Dordt!

    groetjes, ook van Bas natuurlijk

  • 01 December 2010 - 22:24

    Ria De Wit:

    Het is weer leuk je bericht te lezen vanuit het eindhovense. Helaas moet ik zeggen dat het weer erg guur is. Het waait flink het doet wat denken aan de winter in 1978. Dus zorg maar dat je goed aangekleed ben.

  • 02 December 2010 - 08:58

    Sonja:

    -9 Vanochtend toen ik om half zeven op de fiets stapte. De wegen buitenom (die worden gestrooid) zijn goed begaanbaar. Om half 8 uit de bus richting school. Het dunne laagje sneeuw zorgt voor gladheid en ik doe ongewoon lang over het stuk. De wind haalt al het vocht uit mijn huid en lippen en is bar koud. Op advies draag ik laagjes: een body, een katoenen hemd, een dun wollen truitje, daarover een dun wollen vestje, losse wollen mouwtjes en dan de jas. Maar die misselijke noord-oosten wind voelt aan alsof ik in mijn blootje loop.
    Dinsdagochtend waren mijn schoenen nat geworden van de sneeuw. En mijn voeten wilden maar niet warm worden, die hele werkdag niet.
    's Avonds van (koude) ellende ,(de terugreis over 23 kilometer duurde 2 uur en 45 minuten) in bad gaan liggen om warm te worden....
    Vandaag ben ik beter voorbereid. ik heb gisteren geinvesteerd in een paar zeer degelijke, bij nader inzien blauwe (ik dacht zwarte gekocht te hebben) pantoffels. Echt leer, met rubberzool en nog belangrijker: een wollen binnenvacht.
    Toen ik vanochtend kwam heb ik mij ontdaan van mijn legging (draag ik onder mijn lange broek) en mijn laarzen. En heb mijn pantoffels op de verwarming gelegd. Heerlijk warme voetjes heb ik nu. Samen met mijn beenwarmers houden ze me binnen heerlijk warm (ik draag nooit sokken en beenwarmers houden dat stukje enkel warm....).
    Zondag 5 december gaan Ido en ik voor een dag of 5 naar Wenen. Onze dochter is daar midden november bij haar grote liefde gaan wonen en wij gaan kijken waar ze terecht is gekomen en uiteraard Wenen bekijken.
    En dan nog twee weekjes werken en dan is het alweer kers....
    Als je zin hebt om te lunchen, graag.
    Al onze vaste telefoons op het werk gaan eruit, alles gaat via 06 nummers en we hebben allemaal een telefoon gekregen van het werk. Mijn nummer: 06 - 3177 0279.
    Blijf schrijven. Vertrek met heel veel laagjes.......
    Ik hoop tot ziens!
    hartelijke groet,
    Sonja

  • 02 December 2010 - 09:59

    :

    Ai ai Maria, je komt wel heeeeeel erg graag naar Nederland anders bleef je wel in het lieflijk warme Turkije! Het is hier niet best en dan druk ik me nog zacht uit! Bereid je er maar goed op voor! Ik wens jullie in ieder geval een heel fijn verblijf hier en geniet van de feestdagen. Goede reis alvast!

  • 02 December 2010 - 12:59

    Joyce:

    Misschien is het die volgende zaterdag (en daarna) gewoon heel lekker weer hier....
    maar ik zou voor de zekerheid de schaatsen maar uit t vet halen!

  • 04 December 2010 - 12:58

    Franca Iede:

    Hartelijk dank voor de verjaardagkaart, heel attent.

    Wij hopen jullie te zien na 15 December.
    Groetjes Franca & Iede

    ps
    Het is ijzig koud hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Ankara

Een nieuw thuis

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

Tijd om bij te praten!

18 November 2013

Bouwvergunning op Iztuzu

23 September 2013

Bedankt voor alle verjaardagswensen

15 September 2013

Een druk en inspirerend maandje

09 Augustus 2013

Suikerfeest
Maria

Mijn partner Co en ik hebben na het ontslag van Co besloten om onze droom een jaartje eerder te vervullen dan gepland. We verhuizen naar een paradijsje in Turkije dat Dalyan heet. We waren er in 1994 voor het eerst en werden meteen verliefd op het stadje en zijn prachtige omgeving. Nadien kwamen we er regelmatig terug en dat voelde steeds als thuis komen. We vertrekken morgen per camper en aanhanger, eerst voor 1 jaartje om te bezien of het leven daar echt is wat we ervan verwachten. De intentie is om ons daar definitief te vestigen. Voor degenen die Dalyan niet kennen en nieuwsgierig zijn hoe dit paradijsje eruit ziet, geeft mijn YouTube Playlist "The Beauties of the Dalyan Region" een goed beeld van het stadje en de omgeving. Co en ik zijn beiden gek op de natuur, wandelen graag en filmen. In Nederland waren we als vrijwilligers actief in IVN-verband, met name in Vlindertuin Waalre. Wat dat betreft hopen we ook in Dalyan een steentje te kunnen bijdragen op natuur- en milieueducatiegebied. De omgeving is ernaar! Wij laten ons graag verrassen en gaan morgen de uitdaging tegemoet. Schoonzus Riky tipte me om langs deze weg onze dierbaren op de hoogte te houden. Dat lijkt me een heel strak plan ... Dalyan’a görüsürüz!

Actief sinds 11 Mei 2009
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 305193

Voorgaande reizen:

12 Mei 2009 - 30 November -0001

Een nieuw thuis

Landen bezocht: