Het zonnetje schijnt: er op uit! - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Het zonnetje schijnt: er op uit! - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Het zonnetje schijnt: er op uit!

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

31 Oktober 2010 | Turkije, Dalyan

Nadat we donderdagochtend vreesden dat het met het mooie weer gedaan was, kregen donderdagmiddag toch nog wat welkome zonnestraaltjes. Ook afgelopen vrijdag 29 oktober op Cumhuriyet Bayrami, de Dag van de Republiek was het prachtig weer. Fijn voor de Turken want deze nationale feestdag waarop de stichting van de Turkse republiek in 1923 herdacht wordt, gaat met allerlei (buiten)festiviteiten gepaard. Alle nationale feestdagen verlopen min of meer hetzelfde en dus besloten we met een dolmusbusje naar Iztuzu te gaan, lekker over het strand te wandelen en met de boot terug naar Dalyan te varen. Het was bijzonder helder weer, met prachtige wolkpartijen. Mooier licht kun je je nauwelijks voorstellen!

Op Iztuzu aangekomen, besloten we eerst even in het schildpaddencentrum binnen te wippen. Erg veel aanspraak hebben de medewerkers daar niet meer. Zaterdag kwam de laatste charter van dit kalenderjaar op Dalaman aan en het toeristenseizoen loopt nu dus echt op zijn einde. Daardoor kunnen ze rustig aan doen en wat later op de ochtend starten met de verzorging van de revalidanten. Totnogtoe hebben we dat nooit gezien, maar vrijdag begonnen ze net met de verzorging van Deniz. Deniz verblijft al sinds juli vorig jaar in het Centrum. Hij is een van de slachtoffers uit de Dalyan monding en heeft -zoals de meeste lokale slachtoffers- fikse kerven opgelopen van een bootpropeller en ook letsel aan de aanhechting van een voorflipper door een vislijn. Vorig jaar toen hij binnen gebracht werd, was hij er bijzonder ernstig aan toe. Eerder dit jaar dacht men dat hij goede vorderingen maakte en in september weer uitgezet kon worden, maar helaas was dat te optimistisch. Hij zal de hele winterperiode nog in het Centrum moeten blijven.
We hebben uitgebreid kunnen filmen hoe zijn verzorgster de kerven in zijn schild zorgvuldig schoon kraste met een schaar, het schild met jodium behandelde en daarna met olijfolie en vervolgens de flipper zorgvuldig reinigde en insmeerde. We kunnen wel zien dat zowel het schild als de flipper zich in de afgelopen 16,5 maand wat hersteld hebben, maar nieuwe bezoekers schrikken toch elke keer als ze de ernstige beschadigingen zien. Het filmpje kun je vinden op: http://video.yahoo.com/watch/8499373/22749840

Na ons bezoek aan het Centrum zijn we op ons gemakkie langs de brakwaterzijde van het strand gewandeld. Erg veel beestenboel was er, behoudens wat vogels, visjes en een heel snel weer onderduikende caretta (!) niet te zien deze keer. Het licht en de wolkenpartijen waren echter super. We hebben het Iztuzu-strand nooit eerder zó mooi gezien. Wel héél veel zwerfafval; dat blijft een grote bron van ergernis. We willen een afspraak maken met de gemeente of ze bereid zijn om zakken met zwerfafval op het strand op te pikken als wij het afval inzamelen.

Gisteren er opnieuw op uit getrokken, dit keer naar het bos vlakbij Iztuzu, waar we in het voorjaar met Bernard & Ria pijpbloemvlinders, salamanders en wormhagedissen gefilmd hebben. Helaas was er nu weinig te zien. Vanuit het bos heb je wel prachtige uitzichten op het strand, het Iztuzumeer en de delta, maar het was niet zo’n helder filmweer als eergisteren. Toch genoten van een heerlijke najaarszonnetje. Op de terugweg daarom een terrasje gepikt bij Gölbasi, in de hoop nog wat ijsvogeltjes te kunnen filmen maar ze werkten niet echt mee …
Ook vandaag is het weer prachtig weer, beter dan het verjaardagsweer van onze jarige nichtje Nina Kox. Nina baalde daar een beetje van, en ook dat de gasten er nog niet waren toen we vanochtend samen aan de chat raakten … In ieder geval gaan wij er dadelijk weer op uit, Nina.
Het filmpje van Deniz wordt aan jou opgedragen!

• 31 Oktober 2010 - 15:54

Ruud Schulten:

Ja dat was inderdaad huiveringwekkend om te zien die diepe door een bootschroef geslagen wonden in het schild van Deniz. ongelooflijk dat dat weer langzaam aangroeit.
    Verder: ben nu 2 1/2 week terug in ons kikkerlandje. Had tot van de week de Dalyanwarmte nog in mijn botten zodat ik verkilde zodra ik buitenkwam. Nu mijn lijf geacclimatiseerd zodat ik weer met plezier kan joggen.

Hartelijke groet van Ruud

• 31 Oktober 2010 - 16:17

Marion:

Prachtige plaatjes weer van Iztuzu beach, het blijft kriebelen het "Dalyan gevoel". Toevallig vandaag veel vakantieherinneringen opgehaald, latex rollend met een vriendin...

• 31 Oktober 2010 - 17:26

Cok:

weer een prachtig verslag van een dagje uit.
    gr

• 31 Oktober 2010 - 18:47

Bertie:

Super mooie foto's van Iztuzu en heerlijk weer.
    Van morgen was het hier echt nat nat, maar van middag heb ik reuze genoten van 'n zonnetje (13gr.)en bomen in prachtige herfstkleuren.
    Groetjes Bertie.

• 01 November 2010 - 10:01

Yvonne:

Wat een prachtige fotoos!

Ja ,de feestdag hebben we helaas gemist, we hebben wel wat voorbereidingen van een schooldrumband gezien en gehoord.
    Wat is Turkije een schitterend land, we zijn er nog lang niet uitgekeken.