Een bijzonder weekend! - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Een bijzonder weekend! - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Een bijzonder weekend!

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

30 Mei 2010 | Turkije, Dalyan

We hebben een bijzonder weekend achter de rug!

Gisteren waren we uitgenodigd voor een Mozart-avond bij June Haimoff. Er waren Franse buren uit Kisla over en de vrouw van één van hen was de afgelopen week jarig. Tijd voor een feestje dus!
June houdt van entertainen en organiseert regelmatig strandontbijten, picknicks en soirees. Sinds we onze Dalyan dvd aan haar kado hebben gedaan om geld bijeen te sprokkelen voor de stichting ter bescherming van de zeeschildpadden, hebben we het helemaal geschoten bij Dalyan’s First Lady. We zijn opgenomen in haar groepje van gelijkgestemde natuurliefhebbers, waar ook Sue & Nev, Alan & Janet en Kim & David deel van uitmaken en kunnen dus regelmatig een uitnodiging voor iets cultureels of culinairs verwachten. Gisteren was het dus Mozart-avond en stond er na de meze, goulash en Apfelstrudel op het menu. Mozart was daar namelijk gek op, schijnt het … Het is maar dat je het weet.

De verjaarde dame aan wie we het feest te danken hadden speelde voor diskjockey, al klinkt dat wel wat raar in relatie tot Mozart. Feitelijk zijn wij niet zo’n Mozart fans, maar de ambiance en het gezelschap maakten veel goed. Op haar perceel in Dalyan heeft June drie huisjes staan, één voor haarzelf, één voor haar Turkse hulp en één voor haar honden en katten. We waren gewaarschuwd dat haar huis een soort privé dierenopvangcentrum was, en dat klopt dus. June heeft iets met/tegen zwerfkatten en honden. Die horen dát, het zwerven dus, niet te doen. En dús heeft ze negen honden en achttien katten, als ik haar website mag geloven. Een paar uitverkorenen mogen op haar bed slapen, de anderen in het köpek en kedi evi (het honden- en kattenhuis). June bleek ook haar eigen ooievaars te hebben. Pal boven ons hoofd in een boom voor de ingang tot haar huisje zat een nest en de ooievaars vlogen regelmatig af en aan. Of er een relatie bestaat tussen wat er uit de luidsprekers galmde en hun af- en aanvliegen, is onduidelijk.
June heeft in haar leven heel wat uitzonderlijke dingen gedaan: dansen, schilderen, schrijven en opera zingen … o.a. Mozart’s Zauberflöte. Zelf zingen deed ze gisteren niet; in plaats daarvan playbackte ze een aria van de koningin van de nacht, één van haar favorieten. Uiterst vermakelijk! Lekker gegeten en gedronken, gezellig gekletst en uitgenodigd om snel eens op zondag op het strand te komen ontbijten … Misschien iets voor volgende week zondag als Lia & Wil hier zijn.

Vandaag iets heel anders op het programma: een “mevlut”. Fedai’s moeder is 40 dagen geleden overleden en daarom was er vandaag een yemekli mevlut, een herdenkingsdienst met eten na. Fedai had ons daags na het overlijden al gezegd dat hij hoopte dat wij kwamen; Ayse kwam ons gisteren nogmaals nadrukkelijk uitnodigen. Dus wij -als enige allochtonen- naar de mevlut, bij de familie aan huis. Tientallen tafeltjes en de befaamde plastic huurstoelen die je ook ziet op bruiloften en partijen. Plastic afdekzeilen om de zon een beetje te temperen, want het was snoeiheet vandaag. Mannen en vrouwen apart, behalve aan de enige allochtonentafel, de onze dus. Het was ons vergeven.
Behalve de koca (imam) waren er nog twee mannen die gedeelten van de herdenkingsdienst zongen, deels in het Arabisch deels ook in het Turks. Naar onze inschatting een mengeling van koranrecital en op de gebeurtenis toegesneden Turkse religieuze (?) zang. Dicht bij de imam en zijn hulpjes heerste vrome aandacht, wat verderop werd in onze beleving respectloos hard gekletst. Kinderen renden in het rond, gasten arriveerden ver na aanvang en werden evengoed hartelijk welkom geheten. Heel anders dan in Nederland, dus, misschien wel omdat de dood hier als natuurlijker aanvaard wordt.
Na een uurtje zat de dienst erop en werd per tafel eten uitgeserveerd, een beetje op de manier waarop dat op een Turks hennafeest gaat. Een zak gesneden brood, een aantal schaaltjes en schoteltjes per tafel, lepels voor elk, een kan water en één glas per tafel.
Na de mevlut vanmiddag naar Kargicak, het strandje onder Kisla gescooterd. Al tijdens het gehots en geklots besloten dat we daar niet met Lia en Wil naartoe gaan. Na een bezoek aan het radarstation hebben zij ongetwijfeld al voldoende ervaring met de Turkse B-wegen opgedaan.

  • 02 Juni 2010 - 14:25

    Yvonne :

    Hallo Maria,
    Stom toevallig kwam ik op je site, ik las 1 verslag en dat boeide me zeer en ik werd heeeel nieuwsgierig. Dus ik ben al je verslagen gaan lezen. Dat was beslist geen straf, je schrijft goed en hebt veel informatie, kortom ik heb genoten van je verhalen. Als je blijft schrijven (dat hoop ik toch wel) blijf ik je lezen. Een jaar terug dacht ik nog heel anders over turken en turkije moet ik tot mijn schande vermelden en.....ik was zelfs nog nooit in turkije geweest! Maar vorig jaar zijn we in Istanbul geweest en daar zag ik het licht, wat een bijzonder volk en wat een prachtig land. Ik heb zowat alle literatuur gelezen ik die kon vinden en ben nu echt fan van Turkije. Ik sta nog in de kinderschoenen wat Turkije betreft en zuig alle informatie op die ik maar kan vinden. We hebben een hele verlanglijst van reizen die we in Turkije willen gaan maken, maar dat moet nog even wachten tot we over een jaartje gepensioneerd zijn en buiten de schoolvakanties (leraren he?) op vakantie kunnen gaan. Als klein voorproefje gaan we in de herfstvakantie naar Antalya (in een klein osmaans hotel) en van daaruit hopen we cultuur en natuur te gaan snuiven en niet te vergeten lekker te gaan eten! Maria, ik wens jou en je man veel succes met jullie huisje en geniet! Groetjes Yvonne (ciao.waarbenjij.nu.nl)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Dalyan

Een nieuw thuis

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

Tijd om bij te praten!

18 November 2013

Bouwvergunning op Iztuzu

23 September 2013

Bedankt voor alle verjaardagswensen

15 September 2013

Een druk en inspirerend maandje

09 Augustus 2013

Suikerfeest
Maria

Mijn partner Co en ik hebben na het ontslag van Co besloten om onze droom een jaartje eerder te vervullen dan gepland. We verhuizen naar een paradijsje in Turkije dat Dalyan heet. We waren er in 1994 voor het eerst en werden meteen verliefd op het stadje en zijn prachtige omgeving. Nadien kwamen we er regelmatig terug en dat voelde steeds als thuis komen. We vertrekken morgen per camper en aanhanger, eerst voor 1 jaartje om te bezien of het leven daar echt is wat we ervan verwachten. De intentie is om ons daar definitief te vestigen. Voor degenen die Dalyan niet kennen en nieuwsgierig zijn hoe dit paradijsje eruit ziet, geeft mijn YouTube Playlist "The Beauties of the Dalyan Region" een goed beeld van het stadje en de omgeving. Co en ik zijn beiden gek op de natuur, wandelen graag en filmen. In Nederland waren we als vrijwilligers actief in IVN-verband, met name in Vlindertuin Waalre. Wat dat betreft hopen we ook in Dalyan een steentje te kunnen bijdragen op natuur- en milieueducatiegebied. De omgeving is ernaar! Wij laten ons graag verrassen en gaan morgen de uitdaging tegemoet. Schoonzus Riky tipte me om langs deze weg onze dierbaren op de hoogte te houden. Dat lijkt me een heel strak plan ... Dalyan’a görüsürüz!

Actief sinds 11 Mei 2009
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 305211

Voorgaande reizen:

12 Mei 2009 - 30 November -0001

Een nieuw thuis

Landen bezocht: