22 september: verjaardag van Co - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu 22 september: verjaardag van Co - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

22 september: verjaardag van Co

Blijf op de hoogte en volg Maria

23 September 2012 | Turkije, Dalyan

De dag begon niet echt feestelijk. De gezamenlijke excursie van afgelopen maandag heeft tot een pijnlijke blokkade in mijn onderrug geleid. Gezellig op stap voor een bootexcursie zit er niet in, omdat ik ’s ochtends om half 12 een afspraak heb bij een fysiotherapeute. Ik stel daarom aan Co voor om ’s middags naar BC Spa te gaan, daar een hapje te eten, te zwemmen en ons te laten verwennen. De fysiotherapeute helpt me al snel daarna uit die droom. Na heel veel getrek, geduw en masseren knakt er na bijna een half uur iets rechts in mijn onderrug en dat was ook de bedoeling. Maar alles doet zeer, mijn spieren zijn verkrampt van de pijn en ik moet die erg warm houden en veel oefenen, want anders ben ik waarschijnlijk terug bij af. Zwemwater is echt te koud, krijg ik te horen. BC Spa is geen optie! De therapeute suggereert Sultaniye als alternatief. De warmwaterbron zal beslist verlichting brengen.

Onze plannen dus bijgesteld en om 2 uur met een van de elektrische boten van de coöperatie naar Sultaniye overgestoken. Één uur heen, één uur “kuren” en één uur terug. De verdeling ligt wat scheef, maar we hebben interessante medereizigers aan boord en voldoende aanspraak.
Het warme water doet mijn rug goed maar Co en ik stinken een uur in de wind van de zwavel, horen we bij nterugkomst van Aysel en Yasemin. We vragen of Aysel en Kemal mee uit eten gaan, maar Aysel aarzelt. Ze heeft klanten toegezegd iets voor ze te vermaken. Briefje op de deur met: “Ben even uit eten” + telefoonnummer? suggereer ik. Ze kijkt weifelend. Kemal grijpt in. Hij biedt aan dat hij op de winkel zal passen terwijl Aysel mee uit eten gaat. Hij gunt Aysel een welverdiende break. Hoewel hij zich goed herstelt van de zware operatie, heeft Kemal nog niet zo’n zin om uit te gaan. Sigaretten en raki mag hij van de dokter niet hebben en zelfs van koffie en thee is zijn maag al van streek. “OK dan”, zegt Aysel, “tot straks!”

Naar huis gefietst en flink scheutig geweest met zeep en lekkere geurtjes, want na een uurtje Sultaniye is de zwavelstank inderdaad diep in de poriën getrokken. ’s Avonds lekker gegeten, maar toch redelijk vroeg naar huis gegaan. Lang zitten leidt onvermijdelijk tot pijn en stramheid. Vanochtend daardoor ook vééel te vroeg wakker, maar het lijkt wel de goede kant op te gaan nu.

Vandaag op het terras genoten van een Kleine Monarchvlinder die besloten heeft dat een onooglijk struikje voor het terras DE plaats is om haar eitjes af te zetten. Ze krijgt er maar niet genoeg van (en wij ook niet). Ze krijgt even later concurrentie van een Koninginnepage. Ook mooi, maar iets minder spectaculair voor Dalyanse begrippen.

  • 24 September 2012 - 21:26

    Riky:

    Co, Gefeliciteerd met jouw verjaardag.

  • 26 September 2012 - 09:20

    Meryem Türkkal:

    Hallo Maria en Co,

    Ben net terug van een paar daagjes familiebezoek in Istanbul en zie dat jij, Co, jarig bent geweest. Nog van harte gefeliciflapstaart! Hoop dat jullie toch een hele leuke dag hebben gehad en dat jouw, Maria's, rug weer beter gaat.

    Selamlar,
    Meryem

  • 07 Oktober 2012 - 20:41

    Elly:

    Maria, het beste met je rug en dank voor je interessante verslagen

    Co, van harte gelukgewenst en nog veel turkse jaren.

  • 14 Oktober 2014 - 21:20

    Grietje:

    wat een gezeur

  • 14 Oktober 2014 - 21:22

    Gerko:

    doe maar relax en bemoei je niet met alles en iedereen daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Dalyan

Een nieuw thuis

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

Tijd om bij te praten!

18 November 2013

Bouwvergunning op Iztuzu

23 September 2013

Bedankt voor alle verjaardagswensen

15 September 2013

Een druk en inspirerend maandje

09 Augustus 2013

Suikerfeest
Maria

Mijn partner Co en ik hebben na het ontslag van Co besloten om onze droom een jaartje eerder te vervullen dan gepland. We verhuizen naar een paradijsje in Turkije dat Dalyan heet. We waren er in 1994 voor het eerst en werden meteen verliefd op het stadje en zijn prachtige omgeving. Nadien kwamen we er regelmatig terug en dat voelde steeds als thuis komen. We vertrekken morgen per camper en aanhanger, eerst voor 1 jaartje om te bezien of het leven daar echt is wat we ervan verwachten. De intentie is om ons daar definitief te vestigen. Voor degenen die Dalyan niet kennen en nieuwsgierig zijn hoe dit paradijsje eruit ziet, geeft mijn YouTube Playlist "The Beauties of the Dalyan Region" een goed beeld van het stadje en de omgeving. Co en ik zijn beiden gek op de natuur, wandelen graag en filmen. In Nederland waren we als vrijwilligers actief in IVN-verband, met name in Vlindertuin Waalre. Wat dat betreft hopen we ook in Dalyan een steentje te kunnen bijdragen op natuur- en milieueducatiegebied. De omgeving is ernaar! Wij laten ons graag verrassen en gaan morgen de uitdaging tegemoet. Schoonzus Riky tipte me om langs deze weg onze dierbaren op de hoogte te houden. Dat lijkt me een heel strak plan ... Dalyan’a görüsürüz!

Actief sinds 11 Mei 2009
Verslag gelezen: 1118
Totaal aantal bezoekers 304523

Voorgaande reizen:

12 Mei 2009 - 30 November -0001

Een nieuw thuis

Landen bezocht: