Granaatappelwijn - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Granaatappelwijn - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Granaatappelwijn

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

20 Oktober 2011 | Turkije, Dalyan

Afgelopen dinsdag hebben we in Fethiye een degelijke granaatappelpers gekocht en daarom besloten we vandaag onze granaatappelbomen kaal te plukken en de appeltjes te versappen. Veel toeristen in Dalyan zweren bij dat heerlijke granaatappelsap; wij als import locals doen dat beduidend minder. Een glaasje op zijn tijd is OK, maar zeker niet elke dag. Natuurlijk wisten we al jaren dat de granaatappel rijk is aan vitaminen en antioxidanten en supergezond, maar dankzij de gezondheids-tic van wijlen mijn vader is dat altijd eerder een argument tegen dan voor geweest.
Tot een paar weken terug dus. Onderweg naar Ortaca ontdekten we een nieuw winkeltje met druiven- en vruchtenwijnen. Dat is zo’n vreemd gegeven hier, dat onze scooter spontaan afzwenkte. De uitbater had er zowaar een proeverijtje. We hebben er verscheidene soorten geproefd, maar vonden ze te zoet. De enige die onze goedkeuring kon wegdragen was een halfdroge granaatappelwijn. De beslissing was toen snel gemaakt, dat zouden we zelf ook gaan proberen.

Terwijl Co vanochtend onze twee boompjes kaal plukte, ging ik op zoek naar recepten. Dat bleek minder eenvoudig dan ik had verwacht. Er blijkt een heel ruim aanbod van granaatappelwijn, maar Nederlandstalige recepten, ho maar. Dan maar Engelse zoektermen intypen: pomegranate wine. Ik vond wederom verkooppunten en beoordelingssites. Daar ontdekte ik goede excuses voor het experiment, waar mijn vader zeker achter zou hebben gestaan:

POMEGRANATE WINE has up to 3 times more antioxidants than red wine! Pomegranate wine has greater protection capacity than red wine on low-density lipoprotein oxidation. Pomegranate is known to be a key antioxidant in modern diet. Antioxidants may be the main source contributing to longevity of life by protecting against cancers and cardiovascular diseases. Pomegranate contains substances such as polyphenols that have antioxidant, anti-viral, and anti-tumor activity. Pomegranate may also be helpful in maintaining healthy cholesterol and triglyceride levels, and pomegranate has compounds that play a role in osteoarthritis and prostate health. Latest research shows that pomegranate helps to slow down prostate and breast cancers. Pomegranate wine has protective effects toward LDL oxidation, and may be another dietary choice for people who like fruit wines.

Proost Pa, we gaan toch nog gezond doen!

Gelukkig vond ik ook een aantal recepten, de meeste gebaseerd op pulpvergisting, een enkele op sapvergisting. Gezien onze aankoop van eerder deze week én onze ervaring met granaatappelkloppen van vorig jaar, hadden we een duidelijke voorkeur voor de tweede optie. Door de vele regen van de afgelopen weken, waren een aantal granaatappels echter open gebarsten en dus besloten we dat ik de gave exemplaren zou persen en Co de gebarsten exemplaren zou ontbessen. Het was al snel duidelijk dat de pers het won van het ontbessen. Na een paar uur noeste arbeid had ik bijna 15 liter sap geperst. De pers vullen met Co zijn bessen en deze zo persen, werkte helaas niet en daarom waste Co eerst de vergaarde bessen en daarna zijn voeten. De bessen fijnknijpen zoals eerder de druiven, was volgens hem geen optie. Ik had zo mijn bedenkingen, maar het werkte wel. We hebben besloten de bessen uit zijn voetenbadje naderhand verder uit te knijpen boven een vergiet en trechter en aan het gefilterde sap toe te voegen, omdat de hoeveelheid erg klein leek voor sapvergisting. Dat bleek terecht; Co zijn handen- en voetenwerk had nog geen vier liter sap opgeleverd ... Co is inmiddels een giststarter aan het maken voor onze eigen granaatappelwijn. We moeten wel even geduld hebben totdat hij te nuttigen is, tussen ½ en 1 jaar maar liefst. De foto’s bij dit verslag en het vorige volgen komende zaterdag.

• 20 Oktober 2011 - 17:38

Paul Ballhaus:

Hoi Maria en Co, door toeval ontdekte ik jullie verslag. Heel leuk om te lezen en nog leuker jullie terug te vinden na je vertrek uit Waalre. Hier geen uitgebreide uitwisseling. Ik mail graag. Mijn adres is paulballhaus@hotmail.com Ben intussen met pensioen (al 2 jaar), woon bij Hella in Huissen en studeer koordirectie. Hoor graag jullie mailadres. Liefs,
    Paul

• 20 Oktober 2011 - 18:19

Cok:

Succes met de productie van je "JONKER"-wijn. Veel plezier en tot mails

• 21 Oktober 2011 - 18:33

Ruud Bruijn:

Hoi maria en co,illegale stokerij!!!! leuk om te doen heb zelf weleens bier gebrouwen,was een groot knallend succes.Groetjes ruud.

• 03 December 2014 - 08:30

Etty:

Hallo, wat grappig dat ik jullie verslag tegenkom. Ik sta op het punt om ook eens granaatappelwijn te gaan maken. Wij wonen in Spanje en hebben een hele oude boom met altijd meer granaatappels dan wij kunnen verwerken. In het verleden hebben wij ook met succes wijn gemaakt, van bloemen tot aardappels toe.

Hoe is de wijn geworden? Hebben jullie inmiddels een beter NL recept?
    Adios, etty

• 24 Oktober 2015 - 19:32

Fred Van De Staaij:

Hallo mensen,
    Wij wonen nu twee jaar in Kusadasi en staan op het punt om granaatappelwijn te gaan maken. Hebben een pers granaatappels en heel veel zin.
    Zijn benieuwd hoe het gegaan is met jullie wijn.Laat eens wat horen bij voorbaat onze dank.
    Groeten Paula en Fred