Gezondheid dingetjes - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Gezondheid dingetjes - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Gezondheid dingetjes

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

13 November 2010 | Turkije, Dalyan

Deze week weer bezig geweest met gezondheidszaken.

Mijn bril was al een hele tijd echt aan vervanging toe, maar ik zag op tegen toestanden in het ziekenhuis. Je kunt hier namelijk niet zomaar naar een opticien toestappen voor een meting; daar moet een oogarts aan te pas komen. Deze week dus eindelijk de stoute schoenen aan getrokken en zonder vooraankondiging het Yücelen ziekenhuis in Ortaca binnen gestapt. Onze laatste ervaring met het Yücelen in januari was niet onverdeeld positief, maar dit maal liep het er weer op rolletjes. Binnen twintig minuten zat ik bij de oogarts, begeleid door een jonge Turkse die ook Duits sprak en zo nodig als tolk kon fungeren. De oogarts was hoogst verbaasd dat ik geen afschrift had van mijn vorige brillenglazen, maar goed … dan maar zonder. De metingen verlopen bij de oogarts ongeveer hetzelfde als bij ons bij een opticien, met één belangrijk verschil. Om te controleren of ook het dichtbij deel goed was, moest ik (behalve lezen) ook een draad door een naald steken. Voor mij bepaald geen dagelijkse bezigheid, maar goed het lukte! Voor slechts 89 lira werd ik snel en goed geholpen. Toen naar een opticien. We waren verbaasd te zien hoe goed die uitgerust was. Toen ik een montuur had uitgezocht en de pupilpositie moest worden bepaald, werd er allerlei computergestuurde fotoapparatuur gebruikt die we in Nederland nog nooit gezien hebben. Uiterst modern en efficiënt!

Gisteren werden we tijdens het eten van een bordje soep onaangenaam verrast, doordat een tandprothese van Co met vijf kronen plotseling los kwam. Erg onhandig zo net voor het slachtfeest! Vandaag daarom contact opgenomen met de tandarts van Sue, Kim & David. We konden er direct terecht. Moderne spreekkamer, een tandarts die uitstekend Engels spreekt en een tarief waarvoor je in Nederland niet eens de spreekkamer binnen mag komen. Voor 100 TL (ca. 50 euro) werd Co prima geholpen. Waarschijnlijk is het dezelfde tandarts waarover Marion ons eerder dit jaar tipte. Een conventionele kroon plaatsen kost er 200 lira, een implantaat 600 lira. Kom daar in Nederland eens voor! Geen wonder dat een groot deel van de buitenlandse ingezetenen van Dalyan tot zijn clientèle behoort.

Vanochtend kregen we ook drie verzekeringsagenten van Anadolu Sigortasi op bezoek, want we willen een Turkse zorgverzekering. Ons werd geadviseerd een in-care verzekering te nemen, omdat huisartskosten en medicijnkosten hier relatief laag zijn en het daardoor doorgaans goedkoper is om die zelf te betalen dan een in/out-care verzekering te nemen. De meeste buitenlanders zonder chronische gebreken kiezen voor deze verzekeringsvorm. Voor spoedhulp, ambulancediensten over de weg en door de lucht en voor alle ziekenhuisverblijfkosten in (een particulier ziekenhuis in) Turkije en het buitenland ben je volledig gedekt, maar huisdokterkosten en medicijnen betaal je zelf. Kosten voor ons tweetjes voor deze in-care verzekering zo’n 1400 euro op jaarbasis. Dat viel bepaald niet tegen! Bij de Isbank hadden ze ons de in/out care verzekering voorgerekend en die kostte daar maar liefst 5200 lira / jaar (mits we in één keer de hele rekening voldeden). Bijna het dubbele, dus …

De ziekenzorg blijft hier een wonderlijk iets. Veel Turken hebben geen verzekering, iets wat wij ons (gelukkig) bijna niet kunnen voorstellen. De zorg kost er weinig, maar de kwaliteit ervan zou het moderne westen af en toe het schaamrood op de kaken moeten doen verschijnen. We kunnen er nog heel wat van leren. De Turkse gezondheidszorg heeft ook bij Nederlandse specialisten een heel goede naam, bleek bij onze laatste twee bezoeken aan Nederlandse ziekenhuisartsen. Veel buitenlanders combineren hun vakantie met specialistische (cosmetische) zorg in internationale ziekenhuizen.

• 13 November 2010 - 19:57

Jitty Hoekstra:

Nou........ lag vorige week nog aan een infuus in het ziekenhuisje van Dalyan met een maaginfectie. Jammer dat ik geen foto kan downloaden... Er lagen gewoon bloed- en urinevlekken op de vloer, ik lag op een oude (muffe) deken op bed. De plaatselijke dokter zat in een kantoortje/spreekkamer zoals je bij ons in de jaren 60 zag. Zo erg geimponeerd was IK i.e.g. niet van de gezondheidszorg. Wél van de prijzen: 27 lira voor 3 medicijnen en een infuus met vloeistof, slang en naald, 230 lira voor de zorg van arts en ziekenhuisopname! Inderdaad een koopje!

• 13 November 2010 - 23:08

Carlos&corry:

dat is echt niet duur die zorgverzekering,bij ons betaal je nu per 1 januari voor twee personen zonder extra verzekering minimaal 2400 euro per jaar,ook het drinkwater stijgt in prijs enorm,we gaan in 2011 ongeveer 250 a 300 euro per jaar betalen,laat staan het waterschap dat is helemaal een dieven bende met hun prijzen.

• 14 November 2010 - 06:58

Maria Jonker:

Hoi Jitty, ik ben nooit in het ziekenboegje in Dalyan geweest, maar heb een keer op een reis door Oost-Turkije een soortgelijke ervaring gehad. In Turkije moet je niet echt in een staatsziekenhuis vertoeven. Co heeft in januari geluk gehad dat hij in een speciale afdeling van het staatsziekenhuis van Mugla terecht kwam, want de rest wil je echt niet zien. Het was er niet vies, zoals JIJ in het ziekenboegje in Dalyan ervaarde, maar het had een 30'er jaren crisislook. Niet leuk!
    De zorg daarentegen was buitengewoon; DAT kennen we in Nederland HELAAS niet meer. Ook in het staatsziekenhuis in Mugla, was de organisatie en efficientie van een geweldig niveau. Toen Co tijdig zijn gezichtsvermogen verloor, lag hij binnen een half uur onder een MRI scan en was hij binnen 2,5 uur zowel door een neuroloog als door een oogarts uitgebreid onderzocht (in het weekend).

Inderdaad een nette prijs, maar je moet zoals gezegd wel huisarts en medicijnenen zelf betalen. Als je niets mankeert geen probleem, maar als je dagelijks dure medicijnen nodig hebt en regelmatig op controle moet, ligt dat mogelijk anders.

De prijzen van zorg zijn hier laag. Het verblijf van Co in het ziekenhuis van Mugla duurde 2 weken, hij heeft een MRI scan gehad, een CT scan, echo's en een hoeveelheid medicijnen toegediend gekregen, waar je U tegen zegt. Kosten ca. 3000 lira! Voor het verblijf, incl. maaltijden moesten we 40 lira/dag bijbetalen ...
    Uiteraard ligt dat in een particulier ziekenhuis anders, vandaar onze nieuwe verzekering. Maar ook daar is outcare zorg spotgoedkoop voor NL maatstaven.

• 08 December 2018 - 11:58

Gerda:

hallo allemaal,ik heb dit jaar in het ziekenhuis van ortaca gelegen,vanwege een vlees etende bacterie(streptokokken infectie) het was een parteculier ziekenhuis,werd daar goed behandeld door een goede arts,alleen konden de verpleegsters geen woord engels dus konden wij niet communiceren,ook werd je daar niet gewassen en kreeg je daar ook geen drinken want dat moest mijn man zelf halen,wel eten maar dat kon ik dit eten vanwege een ontstoken galblaas die de arts ook ondekt had en ik was te ziek om te eten,verder was het ziekenhuis schoon kreeg elke dag een schoon bed,al met al werd ik daar goed behandeld en de reis verzekering heeft alles met het ziekenhuis afgehandeld dus daar hadden wij geen omkijken aan,mocht ik ooit weer in turkije naar een ziekenhuis moeten dan kies ik weer voor dit ziekenhuis,goede artsen en heel goed kundig