Volop bedrijvigheid ... - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Volop bedrijvigheid ... - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Volop bedrijvigheid ...

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

02 Oktober 2010 | Turkije, Dalyan

Weer een paar drukke daagjes achter de rug. Nog steeds krijgen we de nodige Nederlandse vrienden en kennissen op bezoek. Donderdag kwamen Anja & Ömer, vrijdag Karel & Bea, en ’s middags troffen we bij Gölbasi Marion & Bas, uiteraard vogeltjes spottend en fotograferend. Maar het is niet alleen koffieleuten en ons Nederlands ophalen.

Co is druk doende met schuren en gronden van de keukendeurtjes. Hij wacht nog even met aflakken tot ook Bas de met Kim & David uitgezochte kleurstalen bekeken heeft. Omdat Bas graficus is, heeft hij een goed oog voor kleur en weet hij ook in te schatten wat kleuren op een groter oppervlak doen. En met name dat laatste vinden we moeilijk.

Terwijl Co zich met de kastjes bezig hield was ik druk in de weer met het promoten van een inzamelactie. Van Janet ontvingen we een berichtje dat een stichting in Ortaca per 250 kg aan plastic flesdoppen 1 rolstoel beschikbaar stelt. Inmiddels is er één mindervalide de gelukkige eigenaar van de eerste … Co en ik vinden dit beiden een geweldig initiatief en daarom ontwierp ik een poster om bij bars, theetuinen en restaurants op te hangen. Ik heb ze verspreid op de plaatsen waar Co en ik zelf veel komen, het theehuis bij de moskee, Gölbasi, de patisserie, de theetuin aan de rivier, DalyanIz en twee restaurants in het dorp. Ook ben ik bij de basisschool binnengestapt, met de vraag of ook zij aan de actie willen meewerken om zo de kinderen bewust te maken van de gigantische berg plastic afval die we met zijn allen produceren en de noodzaak en wenselijkheid van recycling. Het hoofd van de school en een vrouwelijke medewerkster van de school waren enthousiast en zegden hun medewerking toe. Wel vroegen ze of ze een Turkstalige poster zouden kunnen krijgen. Ook die wordt gemaakt, want ik heb de poster doorgestuurd naar alle mensen die Janet al had aangeschreven, aangevuld met mensen uit onze eigen contact list. Jeeda, die getrouwd is met een Turk, en werkelijk uitstekend Turks spreekt reageerde meteen met het aanbod de affiche in het Turks te vertalen. Geweldig natuurlijk! Ik heb ook een e-mail naar de burgemeester gestuurd, met de vraag of de gemeente aan dit initiatief wil meewerken. Ik heb nog geen antwoord ontvangen, maar toen ik in de gemeentelijke theetuin aan de rivier kwam bleek dat ze al doppen inzamelden voor dit doel. Mogelijk n.a.v. mijn e-mail??? Dat gold overigens ook voor het theehuis bij de moskee en het Begonvil restaurant, waar iemand al voor mij naar toe was gestapt. Op mijn eigen lijstje staan nu nog het Günlüklük restaurant, het schildpaddencentrum en de büfe op het Iztuzu-strand. Als de plaatselijke bars en restaurants meewerken moet de actie zeker nog heel wat opleveren.

Vandaag belooft het weer een leuke dag te worden. Er worden vandaag op Iztuzu een aantal zeeschildpadden te water gelaten en we hebben een ditmaal vrij exclusieve uitnodiging ontvangen. Alleen genodigden zijn rond zes uur welkom. Geen kermistoestanden dus dit keer. Na afloop zijn we door Marion uitgenodigd om haar verjaardag te vieren. Dat klinkt goed ….
We zullen Marion en Bas deze vakantie nog wel vaker zien, want er staan nog twee gezamenlijke trips op stapel, één per jeep naar twee bergmeren in de buurt van Köycegiz en één naar het amberbos van Kavakarasi. Die laatste trip ging tijdens Marion’s meivakantie niet door, omdat het die dag somberde en het er richting Köycegiz erg donker uitzag. Hopelijk hebben we deze keer meer geluk, want het is een echt vogeltjesbos.

  • 02 Oktober 2010 - 13:01

    Carlos&corry:

    hallo maria,we vinden dit een heel goede zaak met dat inzamelen,ook de flessen zou een oplossing zijn om dat in tezamelen,er ligt gewoon te veel in de bermen aan zwerf flessen,bij ons in nederland worden nu ook het plastiek verzamelt.

  • 03 Oktober 2010 - 11:02

    Joyce:

    Straks zijn jullie in Turkije drukker dan met allebei een baan in Nederland.... Leuk dat al jullie acties zoveel positieve reacties oproepen!

  • 03 Oktober 2010 - 16:13

    Cok:

    Succes met de actie en Co succes mejest het schuren. Je moet immers wat doen!!!!
    Een plezierige dag bij het te water laten van de zeeschildpadden
    Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Dalyan

Een nieuw thuis

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

Tijd om bij te praten!

18 November 2013

Bouwvergunning op Iztuzu

23 September 2013

Bedankt voor alle verjaardagswensen

15 September 2013

Een druk en inspirerend maandje

09 Augustus 2013

Suikerfeest
Maria

Mijn partner Co en ik hebben na het ontslag van Co besloten om onze droom een jaartje eerder te vervullen dan gepland. We verhuizen naar een paradijsje in Turkije dat Dalyan heet. We waren er in 1994 voor het eerst en werden meteen verliefd op het stadje en zijn prachtige omgeving. Nadien kwamen we er regelmatig terug en dat voelde steeds als thuis komen. We vertrekken morgen per camper en aanhanger, eerst voor 1 jaartje om te bezien of het leven daar echt is wat we ervan verwachten. De intentie is om ons daar definitief te vestigen. Voor degenen die Dalyan niet kennen en nieuwsgierig zijn hoe dit paradijsje eruit ziet, geeft mijn YouTube Playlist "The Beauties of the Dalyan Region" een goed beeld van het stadje en de omgeving. Co en ik zijn beiden gek op de natuur, wandelen graag en filmen. In Nederland waren we als vrijwilligers actief in IVN-verband, met name in Vlindertuin Waalre. Wat dat betreft hopen we ook in Dalyan een steentje te kunnen bijdragen op natuur- en milieueducatiegebied. De omgeving is ernaar! Wij laten ons graag verrassen en gaan morgen de uitdaging tegemoet. Schoonzus Riky tipte me om langs deze weg onze dierbaren op de hoogte te houden. Dat lijkt me een heel strak plan ... Dalyan’a görüsürüz!

Actief sinds 11 Mei 2009
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 305177

Voorgaande reizen:

12 Mei 2009 - 30 November -0001

Een nieuw thuis

Landen bezocht: