Een Wingerdpijlstaartrups (Hippotion celerio) in o - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Een Wingerdpijlstaartrups (Hippotion celerio) in o - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Een Wingerdpijlstaartrups (Hippotion celerio) in o

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

12 Juni 2010 | Turkije, Dalyan

Gisteren was het weer eens tijd om de tuin onder handen te nemen, want dat was er tijdens het bezoek van Lia & Wil uiteraard wat bij ingeschoten. Dat betekende bloemperken van ongewenst gras en onkruid ontdoen, de opschot van werkelijk duizenden jonge moerbeiplantjes :-( verwijderen, de witte moerbeiboom snoeien en daarmee de houtvoorraad voor de komende winter aanvullen én onze druivenpergola op orde maken.
Terwijl ik de afwas wegwerkte, riep Co me om zijn vondst te laten zien: een fraaie groene pijlstaartrups. Co dacht dat het om de Oleanderpijlstaart ging, maar toen we onze gidsen raadpleegden concludeerde ik dat dat niet kon kloppen. Het tweede of derde larvenstadium van Klein Avondrood dan? Die hadden we afgelopen week nog in de tuin gezien. Het bleek een stuk moeilijker dan verwacht om uit te zoeken om welke rups het precies ging, want pijlstaartrupsen veranderen in hun verschillende groeifasen van kleur en tekening. Ook het internet schiep verwarring, want foto’s uit verschillende delen van Europa laten ook nog eens verschillende verschijningsvormen zien. En we waren beiden overtuigd van ons gelijk: Co hield vast aan zijn Oleanderpijlstaart en ik aan Klein Avondrood. Uiteindelijk overtuigde Co me dat ook dat niet kon, want de rups had een rood hoorntje en het Klein Avondrood heeft slechts een klein bultje waar andere pijlstaarten het hoorntje hebben zitten. Toen we beiden onze vooroordelen opzij hadden gezet, werden we het snel eens dat het om een Wingerdpijlstaart moest gaan, een soort die walstro, wilgenroosje, fuchsia, WIJNSTOK en WILDE WINGERD als waardplanten heeft. Op veel foto’s wordt hij bruin weergegeven net als de rups van het Klein Avondrood; dat zet je wel makkelijk op het verkeerde been.
Zie ook: http://www.vlindernet.nl/rupsinfo.php?vlinderid=410 en http://www.leps.it/indexjs.htm?SpeciesPages/TeretAlecto.htm

Even later liet zich een prachtig smaragdhagedis mannetje zien; we zien al dagen een juveniel exemplaar in de tuin. Fijn dat ze weer actief zijn in onze tuin; ze lijken bij het huis wat later dan vorig jaar.

Net bij aanvang van de WK heb ik tot grote tevredenheid van Co nog een manier ontdekt om via het internet alle wedstrijden te kunnen zien. De NOS kunnen we in Turkije niet ontvangen, een broertje Eurovisionsports wel en zowaar in prima kwaliteit. Geen commentaarstem, dus we konden volop `genieten` van de vuvuzela´s. Beetje dimmen, dus en dan blijkt dat je zelfs met een slechte commentator blij zou zijn geweest. Nog geprobeerd of we op Radio 1 commentaar hoorden, maar ondanks de mededelingen op het internet geen WK commentaar maar politieke beschouwingen. Da´s geen combinatie, vonden we beiden!

Vandaag weer een smaragdhagedissemannetje en een julikever. Ook indrukwekkend! Maar het mooiste dat ik totnogtoe vandaag gezien heb is toch iets politiekerigs.

AMSTERDAM - Prominente partijleden van het CDA vinden niet dat hun partij met de PVV moet regeren. Als dit toch gebeurt, vrezen zij voor een schisma binnen de partij.

MOOOOIIIII! Hopelijk blijft ons dankzij het CDA toch een rechts kabinet met PVV/deelname bespaard.

• 13 Juni 2010 - 10:13

Yvonne(ciao):

Wat genieten jullie van al die flora en fauna. Jullie zitten echt in een paradijs. Ik vind het knap dat jullie ook nog al dat moois kunnen benoemen, complimenten! Groetjes Yvonne
    ciao.waarbenjij.nu.

• 14 Juni 2010 - 09:34

Marian Smulders:

Hoi Co en Maria,

Hoorde van Kim dat jullie nederland uit waren en ben gaan google-en.Ik ben er even voor gaan zitten.Wat zien en beleven jullie veel leuke, spannende en mooie dingen.Ik wens jullie nog heel veel geluk.Groetjes Marian

• 05 September 2010 - 10:13

Irma Vos:

Hoi Maria en Co,
    Ik kom al jaren in Dalyan. Heb zo genoten van je verslag. Bedankt alsof in weer even terug was. Nog heel veel plezier. Wil je de groeten doen aan Nev, Rico en Jo.