Gisteren feest, vandaag valt het 2e in het water! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Gisteren feest, vandaag valt het 2e in het water! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Gisteren feest, vandaag valt het 2e in het water!

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

11 April 2010 | Turkije, Ankara

Na een drukke handjes-uit-de-mouwen week in onze tuin, was gisteravond het galadiner om geld in te zamelen voor de June Haimoff stichting ter bescherming van de zeeschildpadden. Zie ook: http://www.kaptanjune.net/proto.htm
Kaptan June stond de dinergasten aan de ingang met kapiteinspet op te wachten. Ze is, ondanks haar gevorderde leeftijd van 87, nog steeds een kleurrijke excentrieke dame. Toen we onze naam noemden, wist ze meteen wie we waren. Ze bedankte ons voor het beschikbaar stellen van onze dvd en vertelde dat ze hem door alle voorbereidingen voor de avond helaas nog niet met Sue had kunnen bekijken. Na een kort praatje, verontschuldigde ze zich. Ze moest even “socialisen”, zich onder de aanwezigen begeven. Hopelijk konden we later nog even verder babbelen ...
Alan Fenn was ceremoniemeester van de avond. Hij trad op als veilingmeester en introduceerde de eregast van de avond, Sir David Bellamy, de man die in 1967 als milieudeskundige bekendheid verwierf na de ramp met de Torey Canyon. Na die tijd kreeg hij grote bekendheid als schrijver en programmapresentator. In 1986 bracht hij de strijd van June Haimoff en andere milieuactivisten tegen de bouw van een luxe hotel aan het Iztuzu schildpaddenstrand onder internationale aandacht. Dit bracht wereldwijd zo’n grote verontwaardiging teweeg dat dit “ontwikkelingsplan” stop werd gezet. Het moge duidelijk zijn waarom hij eregast was, want mede dankzij zijn inbreng zijn het strand en de directe omgeving van Dalyan tot beschermd gebied verklaard. Tot onze grote verrassing bracht hij nog steeds bij veel Engelse aanwezigen grote ontroering te weeg. Veel mensen wilden met hem op de foto, video of vroegen hem om een handtekening. Men is hem duidelijk niet vergeten. Van buurman Ric en onze tafelgenoten van gisteren hoorden we hoe hij met zijn presentatie met name kinderen aan zich wist te kluisteren door zijn enthousiasme en lichaamstaal. Gisteren zagen we dat terug tijdens het korte praatje dat hij hield om Kaptan June in de schijnwerpers te zetten. Reden om vandaag eens naar filmpjes op het internet te zoeken, en die bleken er plenty. Twee filmpjes die een indruk geven van het charisma van deze 77-jarige:
- David Bellamy wishes BTCV Happy 50 years! op http://vimeo.com/3236807 (26 sec.)
- In het Verenigd Koninkrijk is Butterfly World gelanceerd, een project voor het behoud van vlindersoorten. Kijk en luister hoe David Bellamy dit in een filmpje van 2:31 minuten presenteert op http://www.guardian.co.uk/environment/video/2008/mar/13/butterfly.world
Al met al een geslaagde avond, met ca. 130 betalende aanwezigen …

Vandaag zal het bij Yuvarlakçay wat minder druk zijn, want voor het eerst sinds 6 weken regent het. Jammer want er valt eindelijk wat te vieren!
Advocate Berna heeft in haar verdediging van de belangen van zes dorpelingen haar eerste belangrijke succes geboekt in het proces tegen AKFEN. Volgens een unanieme uitspraak van het gerechtshof in Mugla moet er een onderzoek worden ingesteld naar de milieu-effecten van de bouw van een waterkrachtcentrale op het kwetsbare natuurgebied Yuvarlakçay en het onderliggende stroomgebied. Eerder had de gouverneur van Mugla op basis van oude wetgeving beslist dat dit vanwege de geringe omvang van de centrale (< 10 MW) niet nodig was. Door de uitspraak van het gerechtshof mag AKFEN ter plekke niets doen, omdat dat onherstelbare schade teweeg kan brengen. Om die reden organiseren de dorpelingen vandaag een oliebollenfeest. Daarmee is overigens het Yuvarlakçay verhaal nog niet ten einde. Er lopen nog 10 andere rechtszaken tegen de staatsinstellingen die hun fiat gegeven hadden voor de bouw van de centrale, maar er bestaat een reële kans dat deze uitspraak voldoende is om de bouw ervan te voorkomen. Desondanks blijven de dorpelingen op hun post, omdat ze willen voorkomen dat de boswachterij de gekapte monumentale bomen (= bewijsmateriaal voor ongeoorloofde kap) van het terrein afvoert. Voor meer info over de ontwikkelingen in Yuvarlakçay, zie: http://www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=yuvarlakcayda-hes-icin-yurutmeyi-durdurma-karari-2010-04-07

• 17 April 2010 - 19:31

Peter Van De Sande:

Dag Co (en ook Maria natuurlijk),

Kees Trum gaat binnenkort naar Turkije en vroeg naar jullie mailadres. Zijn mailadres is Jctrum@onsbrabantnet.nl

Wil je hem even mailen?

Groetjes en veel plezier daar. vandaag hebben we voor het eerst hier buiten gegeten.