1 april 2011: goedkope verblijfsvergunning en aard - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu 1 april 2011: goedkope verblijfsvergunning en aard - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

1 april 2011: goedkope verblijfsvergunning en aard

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

01 April 2011 | Turkije, Dalyan

Deze week hebben we goed ons best gedaan! Op woensdag en donderdag hebben we flink de handjes laten wapperen op Iztuzu. De baraka van Kaptan June moet voor het toeristenseizoen een facelift ondergaan voor hij als museum en winkel dienst kan doen. En dus moet er (onder andere) geschilderd worden. Ik heb de blauwe luiken voor mijn rekening genomen, terwijl Co het plafond van het terrasje wit schilderde. Het is geen Hogeschool werk dit keer, want June’s strandhut dateert uit 1984 en was voor die tijd een aardig stukje huisvlijt. Leuk aan elkaar gespijkerd, romantisch wellicht, maar natuurlijk zijn de planken nooit goed geschaafd of geschuurd. Hoewel ik waarschijnlijk de beste schuurster van Dalyan e.o. ben en Co de beste schilder van de regio, willen we June’s vroegere onderkomen niet mooier maken dan het ooit was. Dat zou voor de start van het toeristenseizoen waarschijnlijk niet eens meer lukken! De druivenrankenschildering aan de linkerzijde wordt waarschijnlijk door de twee meiden van het schildpaddencentrum opgekalefaterd. Co en ik durfden ons daar niet aan te wagen.

Gisteren was het weer een stuk minder mooi en heb ik een halve dag gepoetst, want ook dat moet op zijn tijd gebeuren. ’s Middags ben ik achter de laptop gekropen om een nieuw artikel te schrijven voor Wikipedia, ditmaal over het Natuurbeschermingsgebied Köycegiz-Dalyan. Voor wie het gebied al kent, een leuke herkenning. Voor wie het gebied nog niet kent, een lokkertje … Zie: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Natuurbeschermingsgebied_K%C3%B6yce%C4%9Fiz-Dalyan&oldid=25059003 . Ook een artikel geschreven over de twee meiden die de hele winter op het schildpaddencentrum vertoefd hebben. Of ik nog opstuur naar de Aegean Independent is de vraag. David Davies komt zijn belofte om artikelen te vertalen niet na en heeft evenmin het interview met June in een artikel verwerkt. Ik heb hem een e-mail gestuurd en aangegeven dat ik alleen op regelmatige basis blijf schrijven, als de artikelen tweetalig verschijnen, zeker kritische artikelen over milieuzaken. Onze burgemeester en trawanten zijn namelijk vrijwel ééntalig, en die taal is Turks, geen Engels. Ik heb niets van hem teruggehoord en verwacht dat (helaas) ook niet meer. Jammer, want het zou fijn geweest zijn om een tweetalige regionale krant als platform te kunnen gebruiken! Het artikel over Meliha en Hülya verschijnt hoe dan ook, in ieder geval in de Dalyan Times en mogelijk ook in de Land of Lights.

Voor vandaag was maar matig weer voorspeld, en besloot ik verder te gaan met het poetsen. Maar hoewel het bewolkt was liep de temperatuur eind ochtend behoorlijk op. Het was bijna benauwend. Rond de middag kregen we zowaar een zonnig berichtje van het consulaat in Marmaris:

From: consulate@mtstr.com
To: consulate@mtstr.com
Subject: Verblijfsvergunning voor Nederlanders
Date: Fri, 1 Apr 2011 11:34:06 +0300
Geachte medelanders,

Attentie voor het volgende bericht: http://www.nl.org.tr/Consulaat_generaal/afdelingen/Consulaire_Zaken/Zie_ook/verblijfsvergunning_voor_Turkije . Voor Nederlanders geldt de reciprociteit en derhalve Euro 60 / TL 120 per jaar.

Met vriendelijke groet,

Suzan Arikan
Assistent Consul Marmaris

HOERA, de verblijfsvergunning voor Nederlanders wordt dus eindelijk betaalbaar! Ongeveer net zo duur als 4x een visum, 120 lira per jaar, en dat was totnogtoe 125 euro voor 90 dagen, p.p. wel te verstaan. Na ons eerste enthousiasme, realiseerde ik me dat het 1 april was. Het zou toch geen misplaatste 1 aprilmop zijn? Toch maar even geverifieerd bij het consulaat. NEE, geen grap! Mooi zo …

Ook geen 1 aprilmop was de aardbeving die we vandaag voelden.
Terwijl we net van onze fiets waren afgestapt om in een winkel een goede kaart van Turkije te kopen, zei Co dat hij iets raars voelde aan zijn benen. Net of er een windvlaag voerbij kwam. Ik voelde ook iets raars en toen we even later bij Esra binnenwipten, werd ons vermoeden bevestigd: een aardbeving. Volgens Esra in de buurt van Gökova, volgens het internet in de buurt van Kreta. Kennelijk was de beving tot in Egypte voelbaar, volgens een internetbericht: http://www.nu.nl/buitenland/2482354/kreta-getroffen-aardbeving.html
Het was trouwens vandaag goed raak met bevingen, zag ik toen ik de volgende link aanklikte http://newsblogged.com/ :
- M 4.9, western Indian-Antarctic Ridge,
- M 4.8, Hindu Kush region, Afghanistan,
- M 3.9 en M 5.9, Crete, Greece,
- M 4.5, en meer off the east coast of Honshu, Japan,
- M 4.1, Wyoming,
- M 2.8, Kenai Peninsula, Alaska,
- M 3.2, Puerto Rico region,
- M 2.5, Central California,
- M 4.7, Papua region, Indonesia
- M 4.5, Fiji region
- M 4.7, off the coast of Los Lagos, Chile
- M 3.2, Baja California, Mexico
- M 4.7, eastern Sichuan, China
- M 4.7, Panama-Colombia border region
- M 3.2, Virgin Islands region
- M 4.6, Eritrea – Ethiopia region

Voor de duidelijkheid, het lijstje was langer, want er zijn meerdere schokken en soms op een andere plek in hetzelfde land … Daar sta je (IK, bedoel ik) toch niet bij stil, als je meldingen hoort van bevingen.
Dadelijk het nieuws maar eens opzetten …



  • 01 April 2011 - 21:50

    Carlos-corry:

    hoy maria,heb ik het toch goed gelezen in de mail van mijn kennissen.
    ik heb echter niets gehoort over het beruchte boekje dat je ook moet betalen bij je visa.
    zijn daar de prijzen ook van gedaald of blijft dat de zelfde hoge prijs ?
    gr carlos

  • 02 April 2011 - 07:33

    Diane:

    Hoi Maria, nou dan heb ik het toch ook goed gevoeld. Die aardbeving. Ik dacht eigenlijk dat het aan mij lag en heb er verder niets over gehoord of gelezen en er dus geen aandacht meer aangeschnken tot ik het nu hier bij jou lees. Zelfs hier dus licht voelbaar. We wonen namelijk niet meer in Dalyan maar in Kykslaçk. Vlak bij Milas..

    Fijn he dat de verblijfsvergunning betaalbaar is geworden. Voor het eind van deze maand moet ik hem aanvragen dus voor mij komt het erg goed uit. Ik zat al in de zenuwen vanwege die 90/180 dagen visum. Zag het echt niet zitten om voor weer 3 maanden terug naar NL te gaan. Dit is echt een welkom kadootje.

    Trouwens, mag ik je emailadres? Ik heb namelijk een goede tip voor je als je een keer in Ortaca huisgemaakte Mant of Ci börek wilt eten in het restaurantje van hele leuke lieve mensen, (familie dus hahah... Ik wil hier geen reclame maken, maar kan het je echt aanraden)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Dalyan

Een nieuw thuis

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

Tijd om bij te praten!

18 November 2013

Bouwvergunning op Iztuzu

23 September 2013

Bedankt voor alle verjaardagswensen

15 September 2013

Een druk en inspirerend maandje

09 Augustus 2013

Suikerfeest
Maria

Mijn partner Co en ik hebben na het ontslag van Co besloten om onze droom een jaartje eerder te vervullen dan gepland. We verhuizen naar een paradijsje in Turkije dat Dalyan heet. We waren er in 1994 voor het eerst en werden meteen verliefd op het stadje en zijn prachtige omgeving. Nadien kwamen we er regelmatig terug en dat voelde steeds als thuis komen. We vertrekken morgen per camper en aanhanger, eerst voor 1 jaartje om te bezien of het leven daar echt is wat we ervan verwachten. De intentie is om ons daar definitief te vestigen. Voor degenen die Dalyan niet kennen en nieuwsgierig zijn hoe dit paradijsje eruit ziet, geeft mijn YouTube Playlist "The Beauties of the Dalyan Region" een goed beeld van het stadje en de omgeving. Co en ik zijn beiden gek op de natuur, wandelen graag en filmen. In Nederland waren we als vrijwilligers actief in IVN-verband, met name in Vlindertuin Waalre. Wat dat betreft hopen we ook in Dalyan een steentje te kunnen bijdragen op natuur- en milieueducatiegebied. De omgeving is ernaar! Wij laten ons graag verrassen en gaan morgen de uitdaging tegemoet. Schoonzus Riky tipte me om langs deze weg onze dierbaren op de hoogte te houden. Dat lijkt me een heel strak plan ... Dalyan’a görüsürüz!

Actief sinds 11 Mei 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 305177

Voorgaande reizen:

12 Mei 2009 - 30 November -0001

Een nieuw thuis

Landen bezocht: