Zonnig dagje! - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Zonnig dagje! - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Zonnig dagje!

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

27 Juli 2010 | Turkije, Dalyan

Je zult denken, “Hoezo zonnig dagje, hebben jullie dan anders in Dalyan?”.
“Zonnig” betekent in dit geval: Het zit weer eens mee!

De airco is vandaag eindelijk aangesloten, een paar dagen later dan verwacht en na een valse start gisteren. De servicedienst kwam gistermiddag, keek en zei meteen “Olmaz” (= Kan niet).
Nou, daar sta je dan. Al dagen zo heet dat de mussen uit de boom vallen, de airco komt vrijdag niet, zaterdag weer niet en maandag hoor je vervolgens “Olmaz!”. We begrepen het niet; de servicedienstmedewerkers die waren komen kijken hadden immers gezegd dat de airco boven de keukenkastjes geplaatst kon worden.

Tahir gebeld en gevraagd of hij even met onze Arçelik-man kon buurten om te achterhalen wat er mis was. Naar bleek kon de airco niet direct tegen de muur boven onze keukenkastjes gemonteerd worden. Als hij naar voren geplaatst kon worden (tegen een houten plank die gelijk viel met de keukenkastjes) kon het wel. Tahir zou een timmerman bellen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Mooi, maar daardoor werd de montage dus weer een warme dag en nacht uitgesteld.

Toen de Arçelik-man net weg was, keken de monteurs waar de buiten-unit gemonteerd moest worden en weer klonk het “Olmaz!”. De unit was daar te groot voor, wezen ze op de maten vermeld op de gigantische doos. Wij de brochures erbij gehaald … daarin stonden toch echt andere (lees: kleinere) maten in. Doos opengemaakt en meten dan. Net niet, of net wel? Het zou er om houden.
Met een beetje goede wil en misschien wat kleine aanpassingen aan de dakrand moest het eigenlijk toch wel lukken. Pfff, opluchting (met enige voorzichtige reserve) …

Vandaag dus opnieuw drie service-medewerkers aan de deur. En jawel, het is gelukt, het past!
Er lijkt nog iets mis met d’n elektriek, dus een stapel visitekaartjes doorgespit en onze vaste elektricien Bayram gebeld …. Geen gehoor, “probeert u het later nog eens”, zegt een ingeblikte damesstem. Geen probleem volgens de 2e monteur; het probleem doet zich pas ’s winters voor en voor die tijd heeft Bayram het probleem natuurlijk al lang verholpen. OK!
Terwijl de monteurs bezig zijn, krijg ik een berichtje binnen van het Britse Forum van Içmeler. Er is een nieuw berichtje geplaatst over de visumkwestie: Na een onderhoud van de Britse ambassadeur met de Turkse Minister van Binnenlandse Zaken wordt de nieuwe visumregeling uitgesteld!
Door het gebrek aan communicatie vooraf, kan men rekenen op te veel problemen aan de grens. Uitstel dus … Het staat inderdaad zwart op wit op de website van de Britse Ambassade met als enig voorbehoud dat Turken natuurlijk Turken zijn en blijven (vrije vertaling) …. en dat het in de praktijk dus zomaar anders zou kunnen uitpakken.
Heerlijk gekoeld door onze nieuwe airco, een e-mailtje naar de Nederlandse Ambassade gestuurd met verwijzing naar het bericht in de krant van Kalkan en de letterlijke tekst van de kennisgeving van de Britse Ambassade. Erg benieuwd naar het antwoord!

P.S. 19:30 uur Inmiddels bevestigd!

Het bericht van de Britse Ambassade geldt inderdaad ook vootr Nederlanders!

Bijgaand het antwoord van het Consulaat in Marmaris op mijn e-mailvraag:

Geachte medelanders,

Het volgende bericht is binnengekomen en bevestigd. Onderstaande minister heeft brief afgegeven waarin de nieuwe visum regeling tot nader order wordt geannuleerd.

Letter from Ministry of Interior, Security General Directorate dated 23 July 2010.Ref.Number:B.05.1.EGM.0.13.2366-Vize-5-(41923-1/15-13)

Diegenen die nu reeds een nieuwe visum hebben ontvangen daarvan is nog niet bekend wat daar mee gaat gebeuren, maar de oude visums keren weer terug. Echter voorlopig, dus hou het goed in de gaten.

Wij proberen dat uiteraard in samenwerking met jullie te doen, dus deel je bevindingen met ons en je medelanders.

Zie ook onderstaande link:

Met vriendelijke groet,

Suzan Arikan
Assistent Consul Marmaris
0252-4132691

• 27 Juli 2010 - 20:55

Ria De Wit:

We zitten met veel plezier jullie berichten te lezen. Dalyan is niet geheel onbekend voor ons, we zijn in het verleden daar enkele weken geweest. Mooi om het e.e.a. te lezen. Ook de verhalen rondom jullie huis zijn ons zeer bekend. Yarin yarin belki yeni yil