Bouwvergunning op Iztuzu - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Bouwvergunning op Iztuzu - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Bouwvergunning op Iztuzu

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

18 November 2013 | Turkije, Dalyan

De afgelopen twee maanden zijn druk geweest, met leuke maar vooral ook nare ontwikkelingen.

LEUK was ons uitstapje naar Selçuk , Efese, Priëne, Milete en Bafameer met onze Duitse vrienden Heide en Wolfgang. Weer veel mooie dingen gezien in heel goed gezelschap!
LEUK was ook de manier waarop we afgelopen donderdag het 1-jarig bestaan van de River Bums vierden met een picnick op het strand. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.607111719354376.1073742045.472755122790037&type=1&l=36110fc60f

We hebben een geweldige vrijwilligersgroep; helaas zijn onze vrienden Penny & Phil verhuisd naar de verre zijde van het Köycegizmeer zodat ze niet (vaak) meer van de partij kunnen zijn. Héél jammer!
Een bevriende plaatselijke verslaggever is van plan nogmaals een artikel aan ons te wijden.

NAAR zijn een aantal huidontstekingen die Co op armen en één kuit heeft en die maar niet willen genezen. We weten niet waardoor ze veroorzaakt zijn en zijn 1,5 week geleden naar een dermatologe in Fethiye geweest, die een ontstekingsmonster heeft genomen en een antibioticum heeft voorgeschreven. Als het probleem eind deze week niet over is, moeten we terugkomen en wil ze verder (bloed)onderzoek starten. Co heeft al bloed laten prikken in de plaatselijke kliniek, omdat hij een herhalingsrecept voor het antibioticum nodig had. Zowel de suiker- als cholesterolwaarde in zijn bloed is te hoog. De hoge waarden zouden de reden kunnen zijn van het slechte herstel. Er zal eind deze week opnieuw bloed geprikt worden, oftewel in Fethiye of in de plaatselijke kliniek.

ALARMEREND is de voorgenomen bouw van een monsterlijk schildpadvormig schildpaddencentrum door DEKAMER bij het Iztuzustrand. Het groteske gevaarte moet 19x20x7,5 meter worden en past absoluut niet in de vrij ongerepte omgeving. Het Ministerie van Bosbouw en Waterbeheer is bereid 22000 vierkante meter te verpachten aan DEKAMER, met een 5% bouwvergunning in een gebied dat beschermde status geniet als: Bijzonder Landschap, Natuurreservaat, Archeologische opgraving (Zoutpannen van Kaunos), Drasland, Bijzonder faunagebied …
Pas op de ZATERdag voor de laatste MAANdag dat burgers schriftelijk protest konden aantekenen, werden de plannen -op aandringen van een vereniging die er lucht van had gekregen- door Prof. Kaska toegelicht in een bijeenkomst waarin de gemoederen hoog opliepen. De bijeenkomst was niet aangekondigd en toch zat de zaal bomvol! Dalyan wil duidelijk geen tweede Slag om Iztuzu!

De bouwvergunning is in strijd met de bestaande wetgeving voor dit beschermd landschap. Feitelijk zij ALLE gebouwtjes, dus zelfs de eenvoudige houten kleedhokjes, toiletten en büfes, in strijd met de wetgeving voor het gebied. Een aantal verenigingen, stichtingen en particulieren hebben daarom o.l.v. advocate Berna Babaoglu (van de Yuvarlakçay-campagne) een Platform gevormd om de bouw op Iztuzu tegen te houden. Berna zal namens 25 eisers een rechtzaak aanspannen. Afgelopen zaterdag is een handtekeningencampagne gestart op het moskeeplein, waar ca. 740 handtekeningen zijn verzameld. Een goed resultaat voor een dorp met ca. 4000 inwoners! De campagne gaat een maand duren en wordt uitgebreid naar de omringende dorpen en stadjes. Daarnaast is er een meertalige online petitie. Speciaal voor jullie heb ik ervoor gezorgd dat er ook een Nederlandse vertaling op staat … Jullie snappen hem al, ik vraag om jullie steun in deze!
De petitie staat op https://www.change.org/tr/kampanyalar/t-c-%C3%A7evre-ve-%C5%9Fehircilik-bakanli%C4%9Fina-t-c-orman-ve-su-bakanli%C4%9Fina-t-c-turizm-ve-k%C3%BClt%C3%BCr-bakanli%C4%9Fina-iztuzu-kumsal%C4%B1nda-yap%C4%B1lmas%C4%B1-planlanan-projenin-iptal-edilmesini-istiyoruz . Waarschijnlijk moet je de link copiëren (Ctrl-c) en in de browser plakken (Ctrl-v).

Co en ik bezochten het Iztuzu-strand in 1994 voor het eerst, op onze eerste rondreis door dit prachtige land. Het was een van de mooiste landschappen die we ooit gezien hadden, en zéker het allermooiste strand. Niet voor niets werd het strand door The Times uitgeroepen tot Best Open Space of Europe. De redenen: een schitterend landschap, een prachtige natuur, en vooral …. een kleinschalige, sobere uitbating in respect voor zijn bijzondere waarde.
Dit monsterlijke plan past daar echt niet in en dus verlenen Co en ik hand- en spandiensten aan het Platform en zijn we bij de vergaderingen om de info ook te kunnen delen met niet-Turken. Advocate Berna was erg teleurgesteld te horen dat onze camcorder voor reparatie in Nederland is, maar weet me ook voor andere klusjes (vertaalwerk, contacten met buitenlandse ingezetenen, interviews) te vinden. Degenen die onze Facebook Pagina Dalyanli volgen, hebben al wel het één en ander voorbij zien komen. Spannende tijden!

Gisteren hebben we een schoonmaakactie aan het Iztuzumeertje georganiseerd, die aansloot bij een themawandeling van Murat Demirci. Murat wandelde met een flink gezelschap door de bossen van Gökbel naar het strand en wilde iedereen ter plekke laten zien en horen wat er boven ons hoofd hangt. Wijzelf hadden deze schoonmaakactie al eerder als vorm van stil protest willen doen, maar toen was een storm spelbreker. Nu was het een mooie gelegenheid om op één van hun laatste dagen hier Wolfgang en Heide de oude zoutpannen van Kaunos achter het meer te laten zien (en de flamingo’s natuurlijk). Voor foto’s, zie: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.608699509195597.1073742051.472755122790037&type=1&l=047233dde6
Kortom, we rekenen op jullie!

• 18 November 2013 - 11:49

Iede Franca:

Hallo Co. En Maria

• 18 November 2013 - 11:53

Iede Franca:

Oeps Er ging iets mis. Wij hopen dat de ontstekingen snel over zijn, zodat er geen ellelangen ziekenhuis bezoeken volgen. Wij wensen jullie daar heel veel sterkte mee. Groetjes van ons.

• 18 November 2013 - 13:30

Annemieke:

Helaas krijg ik het niet voor elkaar om via de linken en pagina te krijgen waar ik op kan tekenen.
    Wel leuk om te lezen dat er een facebook site is, dat wist ik nog niet
    Ook wij hebben Daylan in ons hart gesloten naar de vakantie. Succes daar. groet

• 18 November 2013 - 22:24

Henri En Dürdane:

Succes in jullie strijd voor het behoud van Dalyan!

@ Co: beterschap!

Groetjes,
    Henri en Dürdane

• 20 November 2013 - 13:00

Ruud Bruijn:

petitie getekend ben er zwaar tegen,kan dat niet in dalyan zelf gebouwd worden? Cor beterschap ik hoop dat je er weer snel van genezen bent.
    Groetjes ruud en familie.

• 05 December 2013 - 13:00

Monique:

Getekend en gedeeld op mijn facebook pagina waar ik dit alarmerende bericht te zien kreeg via hotel Portakal