Bedankt voor alle verjaardagswensen - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu Bedankt voor alle verjaardagswensen - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Maria Jonker - WaarBenJij.nu

Bedankt voor alle verjaardagswensen

Door: Maria Jonker

Blijf op de hoogte en volg Maria

23 September 2013 | Turkije, Dalyan

Gisteren op Co's verjaardag zijn we er heerlijk een dagje op uit geweest met onze Duitse vrienden Wolfgang en Heide. Het achterland van Dalaman en Göcek was voor hen nog onbekend gebied en dus zijn we over achterafweggetjes in etappes naar Fethiye gereisd.

De eerste koffiestop was bij restaurant Nil, waar we genoten van wat er voorbij gezwommen en gevlogen kwam. Bij Therme Maris zwommen er uiteraard een hele hoop meer nijlschildpadden, maar persoonlijk vind ik dat een stuk minder aantrekkelijk. Vanaf Therme Maria zijn we naar het strand van Sarsala gereden. Onderweg moesten we uiteraard even stoppen bij de prachtige meren van Kapukargin. Langs de weg boven Kocagöl staan nogal wat Johannesbroodbomen en daar vlogen flink wat Pashavlinders. Dat is altijd een traktatie en voor onze vrienden een nieuwe ontdekking.
Na een dompeling in zee, was het tijd om onze lunch bijeen te sprokkelen op de vismarkt van Fethiye. Twee soorten vis en gamba's met knoflookbrood en salade. Heerlijk!

Heide en Wolfgang wezen ons de weg naar een Nomaden museum niet ver van Fethiye, voor ons nieuw voor hen eveneens. Het museum is veel groter en sjieker dan het museumpje in Çandir, maar we waren het er alle vier over eens dat het er in de verste verten niet aan kan tippen.
Het was veeleer een etnologisch museum dan een nomadenmuseum, en wat de vele tel- en typemachines er deden was ons ten ene male onduidelijk. De gemoedelijkheid, gedrevenheid en vertelkunst van Mehmet Varol maakt het museumpje in Çandir een belevenis. Dit was dat niet.

Op de terugweg nog een stop gemaakt bij het strandje van Göcek en toen terug naar Dalyan.

Thuis vonden we veel berichtjes per e-mail, gewone post, sms en Facebook en natuurlijk telefoontjes via Skype. Bedankt allemaal voor jullie lieve wensen!

• 25 September 2013 - 09:16

Annemieke:

Wij zijn vannacht teruggekomen na een pracht vakantie in Dalyan.
    Jullie site heb ik tevoren gezien en een beetje gelezen. Nu gaat het echt leven voor ons.
    wat een heerlijke plaats om te leven! Ook wij zijn naar de schildpadden opvang gegaan en hebben de hut van Jane gezien. Daar een mooi gesprek gehad met een oudere, zeer begane man gehad.
    Dit soort dingen maakt de reis nog mooier!!